Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Vaporware eller ny Henry Ford?

2019-11-20 18:00

Fulladdad. Från betaltjänstjätten Paypals medgrundare till elbilserans så här långt mest omskrivna, beundrade och kritiserade uppstickarentreprenör. Elon Musk är allt annat än svenskt lagom. Elbilsbolaget Tesla, som amerikanen grundat och har som ena vd-jobb, har sedan börsnoteringen i slutet av juni 2010 ungefär 20-dubblat aktiekursen. Medan bilrecensenter och konsumenter tillskriver Teslas bilmodeller och varumärke hög ”vill ha”-faktor så saknar dock inte Musk belackare i finansvärlden. Som ses i grafen börjar till och med säljsideanalytikernas ofta haussiga konsensusbild splittras jämnt mellan optimister och pessimister. Teslas än fränare kritiker brukar, med viss regelbundenhet, anklaga elbilsprojektet för att vara ”vaporware”, en slangterm för när teknikprodukt eller -projekt marknadsförts väl hårt på egenskaper som de i det läget inte påvisat att de är nära att nå än. Det gäller i synnerhet produktionsmål och leveranser för Teslas massmarknadsmodeller. Därtill kritiseras, med viss rätt, att olika projekts finansiering emellanåt sammanblandas på sätt som utomstående investerare är obekväma med. Ett exempel var när Tesla fick köpa ut Musks då finansiellt pressade solcellsbolag Solarcity. Men medan blankare blivit bankrutta har Elon Musk blivit, så här långt, stormrik på sina stora drömprojekt. I somras bedömde Bloomberg att han var god för runt 22 miljarder dollar och 41:a rikast i världen. Då hade Tesla minskat till en tredjedel av förmögenheten medan rymdbolaget Space X, som är Musks andra vd-jobb, uppskattades stå för nära två tredjedelar i onoterat aktievärde.

Källa: Factsets analytikerkonsenus per 2019-11-12. Analys: Affärsvärlden.

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom