”Vi vill bli en global plattform”

Apprl ökade omsättningen med drygt 4 500 procent mellan åren 2014 och 2018. Denna bedrift ger den svenska influencerplattformen en bronspeng i Fast 50-tävlingen.
”Vi vill bli en global plattform” - Martin-Gustav-700_binary_6979954.jpg

Det blir allt vanligare att bolag vill öka försäljningen genom att anlita så kallade influencers, ofta kända individer som på ett personligt sätt gör reklam för bolagets produkter eller tjänster i sina egna sociala medier. Företag väntas globalt sett spendera upp emot 15 miljarder dollar på denna marknadsföringsmetod 2022, vilket är närapå en dubblering jämfört med i fjol, enligt researchfirman Business Insider Intelligence. Ett bolag som vill tjäna pengar på denna lukrativa trend är Apprl, grundat 2013 av vännerna Martin Landén och Gustav Gisseldahl.

– Marknadsföringsbudgetar fortsätter att flyttas från offline till onlinekanaler. Samtidigt är folk trötta på digitala annonser och många installerar adblockers. Marknadsföring via människor och influencers är framtidens media, säger Martin Landén.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets
Annons från Invesco