Innehåll från annonsör

Bank- och försäkringsbranschens stora utmaningar inför 2018

Kan du anpassa din affärsmodell till morgondagens marknad? Det är ett måste för att överleva i den snabbföränderliga bank-, finans- och försäkringsbranschen.
Bank- och försäkringsbranschens stora utmaningar inför 2018 - Lise_Tormod_2018_18_crop_bl_binary_6900056.png

Utmaningarna ligger i nya regelverk, att skapa en bättre kundupplevelse och att hitta rätt person till rätt plats. –Talangerna söker sig till de företag som ligger i framkant, säger Lise Tormod, vd på Cordial.

Förändringstakten inom bank och försäkring är hög. Nya aktörer utmanar etablerade spelare, regelverksförändringar skapar nya spelregler och kunderna ställer allt högre krav på den digitala upplevelsen. Inför 2018 står branschen inför flera stora utmaningar.

─ Den första utmaningen är att hantera den ökade förändringstakten, att bygga den interna förmågan och kompetensen att ständigt utmana och utveckla den egna verksamheten. Bara de aktörer som klarar av att anpassa sig och sina affärsmodeller till morgondagens affärsklimat överlever. Det är ett arbete som måste göras hela tiden och i ständigt ökade takt. Och det är en förmåga i sig, säger Lise Tormod, vd på Cordial. Hon forsätter:

─ Den andra utmaningen är att hantera och balansera det nya med det befintliga. Att hantera både och. Resurser, tid och fokus är en bristvara i alla företag. Utmaningen är därför att medvetet och smart fördela dem mellan att fortsatt utveckla den befintliga affären, där vi tjänar pengar idag, och i att utforma den framtida affären, där vi skapar förutsättningar för att överleva och tjäna pengar imorgon

Den sista utmaningen Lise lyfter är att attrahera rätt kompetens. Talangerna söker sig till de företag som ligger i framkant, där de får vara en del av att omvandla en bransch, och där de ges möjlighet att vara med att driva utvecklingen framåt. Bara de aktörer som förmår skapa en miljö och kontext som attraherar talangerna har förutsättningar att klara sig i konkurrensen.

Att regelverken skapar utmaningar håller Robin Silfverhielm, CDO, Skandia med om. Han menar att fokus just nu ligger på att förbättra kundupplevelsen samtidigt som regelverken ska omhändertas, men även att orka driva långsiktiga förflyttningar samtidigt som akuta behov ska omhändertas.

Medan de traditionella spelarna jobbar med att förbättra sin kundupplevelse och bli mer snabbfotade kämpar uppstickaraktörerna med att bygga förtroende. Emilie Andersson, COO och medgrundare, Lysa säger att den stora utmaningen att fortsätta bygga allmänhetens förtroende.

─ Kunderna ställer emellertid inte bara högre krav på den digitala upplevelsen utan även på värdet i finansiella tjänster, vilket gynnar oss. I takt med att kundbeteendet förändras tror jag att många existerande aktörer kommer behöva ställa om sina affärsmodeller samt bli bättre på att drivas av kundnytta. 

Jonas Hombert, vd på Opti menar att pedagogik är och kommer förbli den största utmaningen i många år framöver.

─ Hur förklarar vi att oberoende är enda garantin för att rådgivaren inte är en säljare? Att en smart sammansatt fondportfölj är mycket bättre än en dyr blandfond, men även att de billigaste fonderna inte alltid är bäst? Att pengarna kan vara lika säkra hos en liten aktör som Opti som hos en storbank? När vi lyckas nå fram med dessa sanningar till vanliga sparare, ja då kan förändringarna börja ske på riktigt.

Missa inte konferensen Business Model Finance som arrangeras av Cordial i samarbete med Affärsvärlden den 15 mars.

Läs mer på www.businessmodelfinance.com.

Denna artikel är en annons, den är inte skriven av journalisterna på Affärsvärldens redaktion
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.