Innehåll från annonsör

BMW och Barncancerfonden laddar på nytt

För femte året i rad skänker BMW 100 kronor till barncancerforskningen för varje provkörning som görs under kampanjperioden.
BMW och Barncancerfonden laddar på nytt - 4_binary_6873441.jpg

-Barncancerfonden gör ett viktigt jobb och vi vill naturligtvis bidra med så mycket pengar vi bara kan. I år fokuserar vi på våra laddbara bilar och hoppas att alla som är nyfikna på dem tar chansen att provköra, säger Oskar Södergren, på BMW Group Northern Europe.

-Vi vill inte enbart donera pengar, vi vill också sprida kunskap om barncancer och om hur viktig finansieringen av barncancerforskningen är. Genom våra medarbetare och kunder kan vi nu för femte året i rad sprida informationen i samband med provkörningarna.

På BMW har man räknat ut att man hittills på fyra år har samlat ihop pengar som motsvarar 21 000 forskartimmar. Timmar som är ovärderliga för en organisation som finansierar den svenska barncancerforskningen uteslutande genom privata gåvor. Många tror att staten går in och stöttar forskningen, men så fungerar det inte i Sverige.

-Man är istället helt beroende av att företag och privatpersoner donerar pengar, vilket var en ögonöppnare för oss. Det finns nog ingenting som berör lika mycket som just barncancer, och med tanke på att det dessutom är den vanligaste dödsorsaken för svenska barn mellan 1 – 14 år borde fler företag engagera sig, säger Oskar Södergren på BMW.

Bättre behandlingsteknik räddar allt fler barn

I genomsnitt drabbas ett svenskt barn av cancer varje dag. Barncancer är varken miljö- eller livsstilsrelaterat som det kan vara hos vuxna, vilket gör det extra svårt att förebygga och behandla. Att stråla ett barn innebär också fler risker eftersom frisk vävnad i hjärna, skelett och organ kan skadas. Vävnad som i samband med strålning slutar utvecklas kan ge barnet svårigheter senare i livet. Men tack vare forskningen kan komplikationerna minskas och fler barn räddas. Ett framgångsrikt exempel på detta är den nya strålkliniken i Uppsala dit barn från hela Norden kommer. Det unika med deras behandling är att man använder protonstrålning istället för den traditionella fotonstrålningen.

-Effekten är sannolikt inte bättre med protoner än fotoner, den stora fördelen är att protonstrålningen levereras mer exakt. Hjärnvävnaden runtomkring tumören skadas inte som vid fotonstrålning. Det är en revolution, säger Gustaf Ljungman, docent och barnonkolog vid Akademiska barnsjukhuset i Uppsala.

På BMW har kampanjen ”Kör för livet” haft ett tydligt mål sedan starten 2013; alla barn ska ha en chans att komma tillbaka till livet. Att företaget valt att satsa långsiktigt är glädjande för Barncancerfonden eftersom barn ofta behöver livslångt stöd i samband med sjukdom.

-Vi tycker att BMW är modiga som vågar utmana bilden av hur en biltillverkare ska agera i sin kommunikation. Dessutom är vi stolta över att ha en samarbetspartner som ligger i framkant vad gäller miljö- och hållbarhetsarbete, säger Åsa Blomberg, chef för företagsinsamling på Barncancerfonden. 

Hon säger också att man uppskattar att BMW valt att kommunicera forskartimmar istället för kronor, eftersom det är mycket tydligare och enklare att ta till sig.

-Just nu står vi dessutom i en brytpunkt vad gäller immunterapi. Våra forskare arbetar med att få kroppens egna T-celler, som också kallas mördarceller, att själva leta upp cancerceller och faktiskt döda dem. Detta vore ett enormt genombrott för forskningen och i framtiden hoppas man kunna behandla barn utan starka mediciner, vilket vore mycket mer skonsamt.

Laddbara bilar väcker nyfikenhet

Att man valt bort alla andra BMW-modeller i årets kampanj och istället fokuserat på sina laddbara bilar är ett medvetet val.

   -Vi vill ge alla chansen att uppleva framtidens körglädje i en hållbar förpackning. Faktum är att trots den stora mängden hybrider och elektriska bilar som redan rullar på vägarna är det väldigt många som aldrig har provkört en. Så vi hoppas att alla nyfikna därute passar på att testa känslan bakom ratten på en laddbar bil, och samtidigt bidra till en god sak, säger Södergren.

BMW ställer sina laddbara modeller till allmänhetens förfogande från och med den 18 september och skänker 100 kronor till Barncancerfonden för varje genomförd provkörning. Totalt har BMW idag sju elektrifierade modeller och de närmaste åren kommer flera nya att lanseras. Näst på tur står en MINI och en BMW X3 som ska drivas enbart med el. 2021 planerar företaget att lansera spjutspetsmodellen BMW iNEXT.

   Kampanjen pågår runt om i landet till och med den 31 oktober.

Bidra till insamlingen och boka en provkörning här

Denna artikel är en annons, den är inte skriven av journalisterna på Affärsvärldens redaktion
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Invesco
Annons från Trapets