Innehåll från annonsör

”Den kreativa förstörelsen – där vill jag vara”

En kreativ förstörare. Så beskriver han sig, Pär Svärdson, som i affärspress titulerats som e-handelns Zlatan.

– De flesta branscher är i någon form av jämvikt per definition. Med jämna mellanrum kommer det in någon störning, och det är det som är den kreativa förstörelsen. Där vill jag vara, säger han.

(se filmen om entreprenören Pär Svärdson, visas i rubrikbilden!)

Redan som sjuåring startade Pär Svärdson en djuraffär. Idag är han dock känd som skaparen av Adlibris och Apotea, Sveriges första fullskaliga apotek som bara finns på nätet.

– Många ställer sig frågande till varför vi har så låga priser. Mitt svar brukar bli: ”jo, för att vi kan ha så låga priser”. Vi är lönsamma och vi kommer förändra marknaden mycket snabbare på så sätt än om vi har så lite prisskillnad som möjligt.

”Fler borde ifrågasätta”

Som entreprenör har Pär Svärdson ingenting emot att gå in i den ifrågasättande rollen.

– När vi får hudkräm skickade till oss så kommer de i sexpack och är inplastade; de står i plasttråg. Vi ifrågasätter varför man gör det. 2001 hade apoteken krävt det men 2004 så slutade apoteken kräva detsamma. Ändå använder man det fortfarande 2019. Jag kan tycka att fler borde ifrågasätta.

Själv beställer han hem varor från sitt eget bolag flera gånger i veckan – allt för att kunna se hur paketet är packat och om någon vara saknas.

– Jag vill verkligen känna att jag är nöjd med den affären jag gjort. När jag beställer från många andra företag är det så dåligt att jag knappt kan fatta…

Grundade Adlibris

När Pär Svärdson grundade Adlibris 1997 visste han knappast att internetbokhandeln sedermera skulle bli landets största med tio miljoner titlar i sortimentet. Men det han uppskattar mest med entreprenörskapet är att bygga någonting som andra människor får en relation till.

– Precis när vi dragit igång Adlibris klev jag på ett flyg och hörde hur två tjejer på stolsraden framför mig ganska hetsigt började diskutera vilken som var den bästa bokhandeln: Adlibris eller en konkurrent. Att bara sitta där och lyssna på denna diskussion med vårt helt nystartade varumärke var superhäftigt.

Pär Svärdsons råd till andra entreprenörer som står i startgroparna är enkelt – kör igång direkt och kämpa hårt:

– Var beredd på att du får jobba lite mer än mellan åtta och fem. Gå inte heller i den riktningen som alla andra gör.

HÄR kan du se hela serien

Entreprenörerna

Klarna är Sveriges mest använda kassalösning.

Men det är tack vare entreprenörerna som Klarna jobbar med, som utvecklingen drivs framåt.

I den här serien får vi träffa några av Sveriges absolut främsta entreprenörer och ta del av deras insikter i vad som kännetecknar deras entreprenörskap och varit nyckeln till deras framgång.

HÄR kan du se hela serien

Denna artikel är en annons, den är inte skriven av journalisterna på Affärsvärldens redaktion
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets