Innehåll från annonsör

Entreprenören: Sätt kortsiktiga mål – och se till att uppfylla dem

Mjuka värden som kultur, värderingar och ledarskap har på senare år blivit allt viktigare i kandidaters val av arbetsgivare. Daniel Mühlbach, vd för Footway, vill nyansera resonemanget ytterligare. – Företagskulturen är helt avgörande för att ett företag ska bli framgångsrikt, säger han.

Mellan 2000 och 2010 var Daniel Mühlbach vd för Lensway, en av Europas största nätbutiker för kontaktlinser, glasögon och solglasögon. Under detta decennium fick han på nära håll lära sig att kulturen på arbetsplatsen har stor betydelse.

– Det intressanta med den skandinaviska organisationskulturen är att vi sticker ut rätt mycket på världskartan. Enligt en studie anser de svenskar som blivit tillfrågade att chefen bara har rätt i 20 procent av fallen. Det visar att vi är med på att ifrågasätta hela tiden, vilket är en otrolig styrka.

(se filmen om entreprenören Daniel Mullbach, visas i rubrikbilden!)

Utbilda alla medarbetare

Daniel Mühlbach konstaterar att det är viktigt att lära känna företaget man jobbar på utan och innan.

– Jag minns ett tillfälle när min dator krånglade och jag fick ringa supporten. Jag, som hållit på rätt mycket med datorer, satt plötsligt i ett hörnkontor med min kostym och kunde inte ens starta om datorn. Det är en lärdom jag tagit med mig till Footway. Vi vill utbilda alla medarbetare i att förstå så mycket som möjligt av verksamheten för att på så sätt inte tvingas stanna upp.

Grundade Footway

2010 grundade han Footway, ett svenskt e-handelsföretag som säljer skor och skotillbehör, med visionen att skapa en kultur som hela tiden utvecklar företagets medarbetare.

– Vi utvärderar ständigt oss själva genom att titta på hur mycket vi har lärt oss och hur mycket vi har lärt ut. Dessutom utmanar vi varandra att våga lära oss nya saker. Vi har en kvartalsutmaning som handlar om att man ska lära sig något som först kan verka lite läskigt när man hör det. Men om man ger sig fasen på att klara det inser man snart att man faktiskt också kan.

Sätter kortsiktiga mål – och uppföljer dem

För Daniel Mühlbach har framgångsreceptet varit att sätta upp kortsiktiga mål och se till att försöka uppfylla dem.

– Dessutom gäller det att vara ödmjuk för kompetens och förändringar. Idag jobbar man inte på samma sätt som när jag klev ut i e-handeln för 16 år sedan. Man måste förstå att kompetens i vissa fall också kan vara en belastning.

HÄR kan du se hela serien

Entreprenörerna

Klarna är Sveriges mest använda kassalösning.

Men det är tack vare entreprenörerna som Klarna jobbar med, som utvecklingen drivs framåt.

I den här serien får vi träffa några av Sveriges absolut främsta entreprenörer och ta del av deras insikter i vad som kännetecknar deras entreprenörskap och varit nyckeln till deras framgång.

HÄR kan du se hela serien

Denna artikel är en annons, den är inte skriven av journalisterna på Affärsvärldens redaktion
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets
Annons från Invesco