Innehåll från annonsör

Från game over till marknadsledare inom några år

Taiwanbaserade Micro-Star International (MSI) fick se sig utkonkurrerad av större tillverkare som Dell, HP och Lenovo. Idag är de marknadsledare inom sitt segment.
Från game over till marknadsledare inom några år - 1_binary_6857073.png

Tänk om, tänk rätt. När försäljningen störtdök som en konsekvens av att MSI var sena in på banan i jakten på marknadsandelar på läsplattor, och därför inte kunde konkurrera med de stora aktörerna, gjorde företaget en helomvändning som gav rejäl utdelning. När MSI’s aktiekurs nådde all time low 2011 ändrade man inriktning och gick från att ha varit ett traditionellt teknikföretag med tillverkning av komponenter till datorer och läsplattor, till att helhjärtat satsa på det som var och är hetare än nykokta karameller, nämligen PC-gaming och e-sport.

Företagets medgrundare Henry Lu informerade organisationen om att den som inte kunde uppvisa ett hundraprocentigt engagemang i en ny inriktning, uppmanades att lämna företaget. Under påföljande två åren gick över 400 medarbetare ut genom dörrarna som stod på vid gavel för kommande miljardintäkter.

Ett öga för trender

En titt på försäljningsutvecklingen av traditionella konsumentdatorer visar att efterfrågan av dessa får ge vika för bärbara datorer och läsplattor. På den marknaden är dessutom ett lågt pris ofta den avgörande skillnaden i valet av vilken dator som köps. För de som ägnar sig åt spel via PC och e-sport gäller helt andra kriterier, och framförallt är denna gruppen beredda att betala rejält för bra utrustning. MSI’s bärbara speldatorer kostar från 800 USD för de minst avancerade enheterna, till över 5 000 USD för premiumvarianterna. Priserna på de stationära speldatorerna ligger på mellan 899 USD och 2 999 USD.

Konsumenterna en del av framgången

En stor del av äran MSI’s framgångar ska tillskrivas de som i slutändan använder sig av deras produkter. MSI tog tidigt beslutet att inte enbart förlita sig på industrirapporter gällande design och prissättningsmodeller, de frågande slutanvändarna vad de ville ha, och hur mycket de var beredda att betala för det. Utifrån denna kunskap skapade man sitt sortiment och utbud. För att utveckla datorernas egenskaper tog in spelare och e-sportare i produktutvecklingsgrupperna.

Ett resultat av detta är bland andra MSI’s virtual reality PC-ryggsäck som utvecklades med de mest entusiastiska spelarna i åtanke, och som låter bäraren spela virtual reality-spel trådlöst. Ett annat exempel var företagets lansering av världens första laptop med mekaniskt tangentbord, GT80.

En vinnande strategi

Även om framgångarna inte kom omedelbart, så visar dagens siffror på att kursändringen var ett smart drag. Företaget har under 13 år haft rekordsiffror både på aktiekurs och försäljningsutveckling. Under 2016 ökade försäljningen med 18 procent jämfört med föregående år till 3,23 miljarder USD. Kinesiska DigiTimes och Topology Research Institute antyder att MSI i dag är världsledande på speldatorer med en marknadsandel på 19 procent. Lite beroende på hur man definierar en ”speldator”, finns det andra källor som antyder att Asus är det företag som har den högsta försäljningen inom segmentet.

I vilket fall, att lägga om strategin i tid visade sig vara ett smart drag av MSI, och utvecklingen lär knappast stanna på dagens nivåer. Den globala marknaden för speldatorer och hårdvara för e-sportar beräknade nå 140 miljarder senast 2019. Och då talar vi amerikanska dollar.

För mer information: www.msi.com

Denna artikel är en annons, den är inte skriven av journalisterna på Affärsvärldens redaktion
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.