Innehåll från annonsör

Från idé till färdig produkt –strategiskt innovation på ditt företag

I takt med digitaliseringen blir det allt viktigare för företag att satsa på innovation och nya teknologier för att behålla sin konkurrenskraft.
Från idé till färdig produkt –strategiskt innovation på ditt företag - ver41_binary_6885374.jpg

Det är samtidigt viktigt att innovationsarbetet stödjer företagets affär strategiskt, och att nya innovationer tas fram med kärnverksamheten i fokus. Vid larmföretaget Verisures innovationscenter bidrar de 300 medarbetarna med idéer och input kring företagets nästa steg. Med ett arbetssätt som grundar sig i en agil metodik arbetar teamet i sprintar för att testa, prototypa och rulla ut nya tjänster och produkter, alltid med slutmålet att göra kundernas vardag tryggare.

– Som företag behöver man röra sig framåt och titta på nya tekniker och innovationer som kommer ut på marknaden. Det är viktigt att ha inställningen att ingenting någonsin är helt perfekt. Även om allt fungerar bra inom ens verksamhet idag finns alltid utrymme för förbättring, som mer kostnadseffektiva processer, utveckling av nya funktioner eller olika uppdateringar som ger ett mervärde till slutkunden, säger Andrew Wells, Chief Product and Service Officer på Verisure, med ansvar för R&D-teamen i Spanien och Sverige.

På Verisures två innovationscenter i Malmö och Linköping arbetar ingenjörer, utvecklare och teknisk personal med många olika typer av bakgrunder. Att bjuda in hela organisationen att bidra till innovationsarbete blir en styrka eftersom idéer då kommer från flera olika perspektiv.

– Vi tittar hela tiden på hur vi kan använda nya tekniker, det är lite som en intern tankesmedja. Eftersom vi jobbar med hela värdekedjan in-house, från produkt till tjänst, kan vi ta hänsyn till hur en ny innovation passar in i hela verksamheten. Idéer till nya produkter och tjänster presenteras för alla funktioner på innovationscentret så att alla inblandade kan vara med och tycka till, säger Robert Lindroos, Director IT Operations, Verisure.

På Verisure jobbar man efter ett agilt arbetssätt för att snabbt kunna anpassa sig efter båda interna och externa förändringar. Teamet jobbar i korta sprintar för att testa och prototypa nya idéer, för att på så vis kunna validera om nya idéer bidrar med ett mervärde till verksamheten. Möjligheten att snabbt testa nya innovationer innebär ett mer effektivt arbete och minimerar risken att lägga tid och resurser på produkter och tjänster som i slutändan inte blir något.

– Jag brukar tänka på innovation i tre steg. Verisures vision är att alla ska ha rätten att känna sig trygga, därför är det alltid den första frågan vi tittar på när en ny idé dyker upp. Kommer den här innovationen att förbättra säkerheten för dig och din familj? Nästa steg handlar om kundperspektivet – är det här något som våra kunder kommer ha regelbunden användning av i sin vardag? Sista steget handlar om kostnaden, och om den färdiga innovationen kommer att kunna erbjudas till ett rimligt pris eller inte, förklarar Andrew Wells.

Det är viktigt att koppla nya innovationer till kärnverksamheten, och att säkerställa att de bidrar med en faktisk affärsnytta för företaget. Ovanpå den agila metodiken jobbar Verisure även med projektprocesser för att säkerställa prioriteringsordningen av nya projekt för att undvika att nya projekt påbörjas hela tiden utan att något slutförs.

– Det är ett strategiskt arbete att välja ut vilka innovationer som ska prioriteras. Det finns många tillämpningsområden för ny spännande teknik, och vi tittar bland annat mycket på artificiell intelligens och machine learning just nu. Men det viktiga är att innovationerna också i slutändan hjälper affären. Vi uppmanar alla våra medarbetare att vara med och ta fram idéer som de känner kan hjälpa affären framåt; som antingen höjer säkerheten för våra kunder eller förbättrar effektiviteten i våra interna system, säger Robert Lindroos.

En innovation behöver inte handla om en ny produkt eller tjänst, utan kan även fokusera på olika sätt att spara pengar eller effektivisera interna processer. Ett innovationsprojekt kan t.ex. handla om att analysera data från de över 40 miljoner signaler som dagligen kommer in från larmenheter som Verisure har installerade ute i sina kunders hem.

När det beslutats att gå vidare med en ny innovation kan all utveckling och implementering skötas internt på Verisure. Att ha hela värdekedjan in-house innebär att företaget själva har full kontroll över de produkter och tjänster som utvecklas och hur de rullas ut.

– Under de senaste 10 åren har vi utvecklat en teknisk plattform som gör det möjligt för oss att leverera nya tjänster till alla länder samtidigt. Uppdateringar kan rullas ut parallellt till våra över 2 miljoner kunder, som alla kan känna sig trygga i att de har den senaste tekniken installerade i sina hem, säger Robert Lindroos, Director IT Operations, Verisure.

– Vi vill skapa produkter som människor har nytta av i sin vardag. Att vi gör allting internt betyder att vi kan leverera en bättre slutprodukt till våra kunder som är anpassad efter deras faktiska behov. Jag kommer själv från USA där marknaden för hemlarm är betydligt större än vad den är i Europa idag, men vi ser en trend att fler personer väljer att skaffa hemlarm även här. För att vi ska kunna fortsätta ligga i framkant av marknaden är det viktigt att vi lägger tid och resurser på innovation, avslutar Andrew Wells.

Just nu anställer Verisure ett antal roller till sina Innovationscenter i Malmö och Linköping. Läs mer om företaget och de olika lediga tjänsterna på deras hemsida.

Denna artikel är en annons, den är inte skriven av journalisterna på Affärsvärldens redaktion
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.