Innehåll från annonsör

Hundraåriga Bona satsar hållbart

Det familjeägda Malmöföretaget Bona är hundra år efter starten världsledande experter på att vårda, underhålla och renovera trägolv. Nu satsar de på att bredda sitt helhetskoncept med ett nytt sortiment.
Hundraåriga Bona satsar hållbart - bona_binary_6952057.jpg

I början på 1900-talet fanns både bonvax och kaffe med i sortimentet i Wilhelm Edners lilla butik i Malmö. Han såg störst potential i bonvaxet och 1919 grundade han Bona som nu, hundra år senare är världsledande inom underhåll och renovering av trägolv. Visionen är densamma nu som då – att ta fram det bästa i golvet och öka dess livslängd.

Genom åren har Bona varit banbrytande pionjärer i branschen bland annat genom att lanserade vattenbaserade lacker redan på 70-talet, långt innan det fanns lagkrav och tvång.

– Hela affärsmodellen bygger på hållbarhet och innovation och den har funnits med i bolaget ända sedan starten. Vi vill motverka överkonsumtion och slit och släng-kulturen som präglar samhället i dag, säger Kerstin Lindell, vd på Bona.

Bona äger och tar ansvar för hela värdekedjan så att produkter är hållbara och säkra. Kärnan är forskning och utveckling som sker i egen regi i symbios med produktionen som också den till största del sker i Bonas egna fabriker. Dessutom för de ett tätt samarbete med forskare på Lunds tekniska högskola i projektet STEPS, Sustainable plastics, där Bonas internationella erfarenhet varit värdefull.

– Vi vill vara en aktör som verkligen bidrar med vår kunskap och erfarenhet till samhällsnyttan, säger Kerstin Lindell.

Sedan Wilhelm Edner sålde det där första bonvaxet har produktsortimentet utökats till mycket mer än de produkter som appliceras på golvet.

– För att leva upp till målsättningen att få ut det bästa ur trägolven måste vi ha såväl produkt som system och kunskap. Det har varit framgångsfaktorn för oss – att vi kan erbjuda alla tre aspekter inom vår egen organisation, säger Kerstin Lindell.

Det Kerstin Lindell pratar om är helheten. Bona säljer inte enbart en produkt – utan ett helt system. En fullservicelösning som också inkluderar tjänster och service.

– Vi utbildar och certifierar hantverkare i hur de ska ta hand om golven. Det är kunskap som de ofta inte kan få på något annat vis och i vissa länder är vår utbildning den enda som hantverkarna får om hur de vårdar golv. Att vi kan erbjuda den helheten med produkt, maskin, kunskap och utbildning är någonting som vi är väldigt stolta över, säger hon.

Med kunder i nittio länder i Syd- och Nordamerika, Europa och Asien, samt flera nära samarbeten med forskningsvärlden har Bona blivit världsledande inom golvvård. Nästa steg handlar om att bredda sitt kunderbjudande.

– Vi ser stor tillväxtpotential genom att även ta hand om mjuka golv, som linoleum och kork. Den kunskap som vi har förvärvat under hundra år inom trägolvsbehandling går att överföra till andra typer av golvmaterial – det är samma typ av problemställning. Vi måste skapa en trygg och säker miljö för slutkunden och en helhetslösning för beställaren, säger Kerstin Lindell.

Att Bona fortfarande är familjeägt och inte finns på börsen är en viktig del i deras framgångssaga och har gett ägarna möjlighet att tänka långsiktigt och hållbart. Efter att nyligen ha passerat 2,6 miljarder i omsättning höjde Bona sin målsättning och strävar nu mot 3 miljarder. Trots att bolaget framför allt jobbar internationellt är huvudkontoret fortfarande placerat i Malmö, och tanken är att de ska bli kvar.

– Vi vill ha vårt huvudkontor i Malmö eftersom de förutsättningar som vi behöver för att vara innovationsledande finns här, avslutar Kerstin Lindell.

SNABBFAKTA OM BONA:

  • Marknadsledande inom lack och ytbehandling för trägolv
  • 17 dotterbolag
  • 70 distributörer
  • 600 anställda i koncernen
  • 5 fabriker

Prisar tekniska talanger

För att uppmuntra nya förmågor och inspirera till nya innovativa tankesätt, idéer och produkter är Bona sedan fem år tillbaka sponsor till Årets tekniker och tekniklöfte. Ett årligt pris vars syfte är att uppmärksamma teknikens betydelse för samhälle och företagande.

Denna artikel är en annons, den är inte skriven av journalisterna på Affärsvärldens redaktion
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets
Annons från Invesco