Innehåll från annonsör

IOT ger Husqvarna möjlighet att tänka utanför boxen

Med en obemannad högteknologisk verktygsbod ger de trädgårdsodlarna i västra Stockholm möjlighet att på ett lättillgängligt och smidigt sätt hyra batteridrivna proffsträdgårdsredskap.
IOT ger Husqvarna möjlighet att tänka utanför boxen - hq1_binary_6845304.jpg

Husqvarna Battery Box är ett pilotprojekt och ett led i bolagets satsning på innovativa, hållbara lösningar för park och trädgård samt nya affärsmodeller för sina kunder. Idén bygger på de möjligheter som IOT (Internet of Things) och den nya delningsekonomin ger upphov till.

Den uppkopplade redskapsboden är den första i världen i sitt slag. I grunden är det en box med 30 skåp som innehåller lika många fulladdade produkter som är redo att tas i bruk. Kunden väljer mellan trimmer, häcksax, motorsåg eller lövblås samt vilken dag de vill hämta och lämna tillbaka vad de hyrt. Senast dagen innan ska kunden ha gjort en beställning så att boxen kan packas med exakt de redskap som efterfrågas.

Husqvarna Battery Box är alltså en möjlighet för fler att lätt få tillgänglighet till produkter som de kanske bara använder ett par gånger per år. Eller till att testa ett redskap innan de beslutar sig för köp.

En högteknologisk box

På utsidan är boxen relativt anspråkslös. Den ser ut att som en vanlig redskapsbod, lite upphottad med vackra naturfotografier och stilistiska bilder på motorsågar och häcksaxar. Men skenet bedrar.

–Det här allt annat än en enkel konstruktion, förklarar Petra Sundström, Director Idea and Innovation Management vid Husqvarna Group.

–Boxen i kombination med tillhörande app innehåller bokningssystem, mjukvarunycklar, säker betalning samt identifiering via blåtand och BankID. Vi vill veta att det är rätt person samt att personen de facto står utanför boxen innan den öppnas, säger hon. Bokningar sker via en app som kunden kan ladda ned till sin mobil. I den finns också manualer och instruktionsfilmer.

Än så länge är detta bara ett pilotprojekt som pågår från 1 maj och in i oktober. Syftet är att testa en ny affärsmodell för återförsäljarna. Lösningen gör det möjligt att i stället för att sälja den faktiska produkten kunna erbjuda en tjänst och få hyresintäkter.

–Det här allt annat än en enkel konstruktion, förklarar Petra Sundström, Director Idea and Innovation Management vid Husqvarna Group.

Genom delningsekonomi skapas nya möjligheter

Projektet ger också en möjlighet för alla inblandade att se hur den här nya idén tas emot av kunden och de får också chans att testa miljövänliga batteriprodukter, något som fortfarande är relativt nytt inom branschen.

– Det här är också ett sätt för oss testa att driva innovationer på nya sätt i en föränderlig tid, säger Petra Sundström.

Husqvarna tar sig in i delningsekonomin

– Att vi ger oss in i den här nya formen av affärsmöjligheter är egentligen inte så konstigt, säger Pavel Hajman, President, Husqvarnakoncernen.

– Vi har varit ett bolag i stor förändring konstant sedan det bildades 1689. Innovation och entreprenörskap har alltid funnits med i vårt företagande. Då och då har vi kallats för ”världens äldsta startup”.

Delningsekonomi har vunnit mark inom allt fler branscher under de senaste åren. Forskaren Karen Bradley har på uppdrag av regeringen gjort en utredning om delningsekonomi som publicerades i början av april i år. Hon kom fram till att ungefär tio procent av Sveriges befolkning under de senaste två åren har använt någon tjänst inom delningsekonomin.

Det pågår en förskjutning från ägande till nyttjande. Att få tillgång till en produkt eller tjänst anses vara viktigare än ägandet i sig. Delningsekonomi är alltså en affärsmodell, driven av digitaliseringen, som gör det möjligt för flera personer att dela på samma vara eller tjänst. I delningsekonomin handlar det därför även om att spara på resurser. Miljöaspekten är viktig. I dag värderas hållbarhet högt av såväl organisationer och företag som privatpersoner.

Pavel Hajman menar att hållbara och miljövänliga lösningar stärker Husqvarnas konkurrenskraft. I den uppkopplade och solcellsdrivna redskapsboxen går innovation och hållbarhet hand i hand. Dessutom är boxen försedd batteridrivna trädgårdsverktyg, vilka minskar både utsläpp och bullernivåer runt om i trädgårdarna.

Ekosystem av partners är avgörande

IOT står högt på agendan för många företag och det råder ingen tvekan om att effekterna och potentialen är enorma. För att uppnå de största fördelarna med IOT-implementeringar krävs att man ser över organisationen och sitt sätt att arbeta. De som lyckas bäst använder ekosystem av partners i stället för den traditionella värdekedjan. Genom att kombinera information och kompetenser skapas det nya värden.

– Att sammanföra ett team med experter inom olika oråden är det mest effektiva sättet för en verksamhet att lyckas med sin digitala omvandling. Utan ett ekosystem av kompetenta partners hade den här typen av projekt inte varit möjligt, där hårdvaran och mjukvaran måste interagera med varandra. Dessutom på mycket kort tid, säger Petra Sundström. Projektet har tagits från idé till att kunna tas i bruk på bara sex månader.

Den ledande samarbetspartnern i projektet är Telenor Connexion, som har gett upphov till IOT-lösningen samt har bidragit med sitt ekosystem av partners: Flex, HiQ och Zuora.

Telenor Connexion levererar uppkoppling och molntjänst, Flex har byggt boxen, och HiQ appen och Zuora ligger bakom betalningslösningen.

Boxen är placerad vid köpcentrumet Bromma Blocks i västra Stockholm. Köpcentrumet har också varit en viktig partner i projektet.

Petra Sundström poängterar att det här är ett pilotprojekt med avsikt att lära och vidareutveckla. Därför har projektet också varit tvungna att göra vissa bortprioriteringar. En sådan är att den här säsongen kommer exempelvis appen endast att finnas tillgänglig för iPhone.

– Om allt faller väl ut kommer vi givetvis se till att tjänsten i framtiden finns tillgänglig för alla plattformar. Vi ser också en möjlighet att utveckla den här typen av verksamhet inom andra områden, avslutar Petra Sundström.

Så här fungerar det

Kunden laddar ner och registrerar sig i mobilappen ”Husqvarna Battery Box”. Därefter går det att boka ett av de trettio skåpen. Appen innehåller information om hur skåpen öppnas och stängs samt introduktionsfilmer och manualer för trädgårdsredskapen. Produkterna är batteridrivna, och Husqvarna servicepersonal ser till att de servas, tvättas och är fulladdade tills de ska användas.

Kommunikationen mellan kunden och Husqvarna Battery Box sker via Bluetooth och identifieringen görs via Bank-ID. Hyran för produkterna dras i slutet av månaden från det kreditkort som kunden har registrerat. Under testperioden är appen endast tillgänglig för iPhone.

Denna artikel är en annons, den är inte skriven av journalisterna på Affärsvärldens redaktion
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets
Annons från Invesco