Innehåll från annonsör

Utveckla din produkt med hjälp av kundinsikter

Next Generation Banking: Vad säger kunderna om din produkt? Vilka funktioner saknas och vilka problem behöver åtgärdas? Genom att föra en dialog med dina kunder och ta till dig av deras åsikter kan du som jobbar inom bank och finans snabbt leverera en bättre produkt som lever upp till förväntningarna. Att kunderna känner sig delaktiga får du på köpet.
Utveckla din produkt med hjälp av kundinsikter - ngb_binary_6847216.png

Faraz Hashemzadeh, produktägare för investeringscommunityt Shareville som ägs av Nordnet, värderar högt den kunskap som företag inom finansbranschen kan få genom att ha en nära relation till sina kunder. Som produktägare beslutar han om vilka features som ska utvecklas och hur, och jobbar parallellt med ett techteam som ansvarar för de tekniska aspekterna.

Kundinsikter – både mjuka och hårda värden

När man inom produktutveckling pratar om kundinsikter fokuserar man ofta på det hårda och mätbara. Med hjälp av tekniskt insamlad data om olika typer av kundbeteende kan man dra slutsatser om vilka aktioner man som företag ska göra för att bättre tillgodose sina kunder.

Läs mer om konferensen Next Generation Banking

– Men vad som är minst lika viktigt, säger Faraz Hashemzadeh, och kanske särskilt inom finansbranschen, är vad folk som använder produkten säger om den på Twitter, på bloggar och i andra sociala sammanhang. Vad säger kunderna som ringer in till kundservicen? Vad tycker de om produkten?

Underskatta inte hur de mjuka och personliga värdena kan bidra till produktutvecklingen. Genom att låta hårda data och mänskliga mjuka värden komplettera varandra kommer du ännu ett steg närmare kunderna och få djupare förståelse för deras behov kring sparande och investeringar. Förutom att utnyttja din kundservice för att ta del av kundernas tankar och åsikter kan du till exempel använda dig av enkäter eller djupintervjuer.

– Det kan vara en utmaning att hitta folk som vill ta sig tiden att besvara enkäter och ge feedback, men min erfarenhet är att många tycker det är kul att bidra till att utveckla produkterna. En engagerad kund känner sig delaktig och blir mer benägen att rekommendera företaget vidare, säger Faraz.

LÄS MER: Affärsvärldens årliga konferens Next Generation Banking

Varför arbeta med kundinsikter?

Din verksamhet är beroende av att du har kunder som tycker om det du gör. Lyckas du med att snabbt hörsamma kundernas önskemål uppstår ett starkare emotionellt band till ditt varumärke, och kunderna blir mer benägna att dela dina uppdateringar i sina nätverk. Kundfokus och kundnärhet är ofta inte ord som är centrala för storbanker, men borde enligt Faraz Hashemzadeh vara i fokus även hos större börsnoterade företag.

En medvetenhet om kundens kontext och mest grundläggande behov säkerställer att du kan leva upp till kundens förväntningar och lansera tillfredsställande produkter, vare sig det rör sig om en ny app, en investeringsplattform eller en funktion för börssparande. Bra releaser köper dig förtroendekapital hos kunderna som gör att de med större sannolikhet kommer anamma dina framtida produkter.

LÄS MER: Faraz Hashemzadeh en av talarna på Next Generation Banking

3 steg – ta hjälp av kunden för att skapa en bättre produkt

  1. Se kundservicen som en datakälla och inte som en kostnadsmassa. I kundservicen sker direktkontakt med kunden, och alla samtal är till följd av ett problem som ska lösas. Här finns stora möjligheter att samla in data, feedback och kunskap om kundernas upplevelse av din produkt. Vill du börja arbeta med kundinsikter är kundservicen ett bra ställe att sätta igång.
     
  2. Sluta inte kommunicera med kunderna. Ofta minskar kundkontakten i takt med att man klättrar inom bankhierarkin, en vanlig karriärsutveckling inom finansvärlden är att man kommer längre och längre bort från kunden. Fråga dig själv när du senast pratade med en kund. Kom också ihåg att ju viktigare du är inom företagshierarkin, desto gladare kommer kunden bli att komma i kontakt med dig.
     
  3. Skaffa ett Twitterkonto. Håll dig uppdaterad med vad som sägs om ditt varumärke och din produkt och försök etablera direktkontakt med kunderna. Genom att vara aktiv i sociala medier kan du också ta reda på vad dina konkurrenters kunder ber om och försöka implementera det i din egen verksamhet.

Hittar du vägar att fördjupa relationen med dina kunder och använder den kunskap som kundinsikter ger i samband med den hårda datan, så ökar du chanserna att utveckla din produkt på ett sätt som tillfredsställer kunderna och motsvarar de höga förväntningar som finns på alla olika aktörer inom finansbranschen.

Berättar mer på konferensen Next Generation Banking

Den 1 juni är det dags för den årliga konferensen Next Generation Banking. Faraz Hashemzadeh finns med på talarlistan och kommer utveckla vidare hur Nordnet arbetar med kundinsikter. På scenen får han sällskap av talare från bland annat Tink, Nordea, SEB, Lendify och Danske Bank.

På agendan:

  • Det digitala kundmötet – möjligheter och utmaningar för banken i jakten på lönsamma kundrelationer
  • Nya PSD2 – vilka affärsmöjligheter innebär det för storbanker och start-ups?
  • Praktiska och konkreta tillvägagångssätt för att öka innovationstakten i banken
  • Vad händer när delningsekonomin tar plats i finansbranschen?

Lyssna till bland andra:

  • Erik Zingmark, Co-Head of Transaction Banking EVP, Nordea
  • Daniel Kjellén, CEO/founder, Tink
  • Per Långsved, Head of Personal Banking, SEB
  • Erika Eliasson, Chief Investor Relations Officer, Lendify

Läs mer om konferensen Next Generation Banking

Denna artikel är en annons, den är inte skriven av journalisterna på Affärsvärldens redaktion
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.