11 april 2021 12:00

”Vi kan bli en unicorn i framtiden”

Snabbväxande Kivras ambition är att skapa en digital infrastruktur för hela Sverige. Men att revolutionera ett 400 år gammalt post­väsende är knappast enkelt. Kivras VD Anna Bäck pendlar mellan expansion och frustration.
”Vi kan bli en unicorn i framtiden” - afv-Anna-Back-kivra–900

”Vi hade gått med vinst ett antal av de senaste åren om staten hade betalat. Nu får vi be om pengar av våra ägare”

Anna Bäck, VD för Kivra. Foto: Tobias Ohls

Inkomstdeklarationen från Skatte­­verket har nyligen dykt upp i appen Kivra. Några andra av de hundratals myndigheter som skickar post genom Kivra är exempelvis CSN, Pensionsmyndigheten och Valmyndigheten. Det finns även tusentals andra aktörer, såsom telebolag, fackförbund, försäkringsbolag och mindre företag inom det privata näringslivet som använder sig av tjänsten. Och Kivras uttalade ambition är att bli ”en bättre plats för varje persons viktigheter”. De har kommit en bra bit på väg med den ambitionen.

Från början var det relativt stora avsändare som använde sig av Kivra. Första kunderna var kreditupplysningsbolaget Credit Safe och snart tillkom Folksam, UC, Resurs Bank, SBAB och Tre. Skatteverket var också relativt tidigt ute. I dagsläget har Kivra runt 32 000 avsändare (kunder som skickar post) men det är en siffra som växer hela tiden.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här