15 november 2020 12:00

”Plast är främsta konkurrenten”

Jagat av minskad efterfrågan på bolagets traditionella produkter lanserade Stora Enso i förra veckan en ny strategi. VD Annica Bresky berättar vad den innebär i praktiken.
”Plast är främsta konkurrenten” - annica-brescy

”Att hitta nya material baserat på skog är vår kärnkompetens. Utmaningen ligger snarare i att kommersialisera och skapa partnerskap”

Annica Bresky
Foto: Tobias Ohls

Det var som nybakad civilingenjör från Uppsala universitet som Annica Bresky gjorde entré på Stora Ensos Kvarnsvedens bruk vid Dalälven, strax utanför Borlänge i april 2001. Bruket som anlades vid förra sekelskiftet hade haft sina glansdagar tre år före hon föddes. År 1972 var nämligen Kvarnsvedens bruk en av världens mest produktiva pappersmaskiner. Men tiderna förändras.

När Annica Bresky började på bruket fanns tre maskiner. Snart byggdes en till som fokuserade på magasinpapper, bland annat för den folkkära Ikea-katalogen. Hon stannade i nio år och klättrade i graderna på Kvarnsvedens bruk, slutade som produktionschef och var med om att sjösätta och driva brukets senaste och snabbaste pappersmaskin, en investering på hela 4,5 miljarder kronor. Efter fem år som produktionschef vandrade hon vidare till Billerud Korsnäs, blev sedan VD för kartongtillverkaren Iggesund innan hon återvände till Stora Enso år 2017.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets
Annons från Invesco