11 april

Korken ur på vinbörsen

Priserna på exklusiva viner steg mer än många av de större börserna förra året och ett bredare intresse har minskat svängningarna. På vinbörsen Live-Ex handlas nu fler viner än någonsin.

Systembolagets försäljning steg 11% förra året när svenskar inte längre kunde plocka med sig starkvaror från utlandsresor och krogarna antingen stängde helt, eller var tvungna att stänga baren just när det roliga skulle börja. Men totalt sett uppskattar även Systembolaget att konsumtionen nog snarast minskat under pandemin.

När det gäller mer ovanliga och exklusiva viner så steg både försäljning och intresse under pandemin. Vinbörsen Live-Ex i London, där många av världens mest eftertraktade viner byter ägare, noterade nytt rekord. Förra året nådde det totala budvärdet på Live-­Ex ett nytt all-time-high på 83 miljoner pund. Antalet transaktioner och olika viner som handlades på börsen steg också till nya rekordnivåer.

Bordeauxvinet Pontet Canet årgång 1893
Bordeauxvinet Pontet Canet årgång 1893
såldes för 11 000 kronor. Slottet var hovleverantör till kungen av Sverige och Norge.
eftersom vinet gjordes när Sverige och
Norge fortfarande var i union.

Vivino stjärna inom wine-tech

Även vinvärlden tar till sig ny teknologi och affärsmodeller, även om det ibland kanske går lite trögare än på andra håll. Bland det som ibland kallas ”wine-tech” är danska vin-appen Vivino en av stjärnorna.

Vivino startades i Danmark 2010 av Heini Zachariassen som fortfarande är VD. Vivino är i grunden ett nätverk inriktat på vin där medlemmar ger om­dömen om vin de druckit och man kan också få tips om var de går att köpa. Det sistnämnda har lett en konflikt med System­bolaget i Sverige som stämt Vivino.

Idag är det en av världens absolut största vinappar med 50 miljoner medlemmar och huvudkontoret har flyttat till Silicon Valley. Ambitionerna är också stora då Vivino i mars tog in 155 miljoner dollar i nytt kapital vilket var mer än bolagets alla tidigare finansieringsrunder samman­lagda. Rundan leddes av Kinnevik och tidigare investerare Creandum var också med på tåget.

En av Vivinos största konkurrenter är sökmotorn Wine-searcher som också ökar sin expansionstakt men har långt färre användare. Även utanför området appar som hjälper folk att välja och köpa vin så händer det mycket. När man i corona-tider vill ha ett glas gott vin utan att behöva tömma flaskan på egen hand så har amerikanska Vinebox en lösning. Där kan man prenumerera på exklusiva viner per glas som skickas hem i små glastuber, nio viner var tredje månad för 79 dollar. Tuberna är på 1 dl och fylls i ett slutet system för att förhindra att vinet påverkas eller oxiderar.

En annan startup-driven företeelse är burkvin. Det har funnits ett tag men har fått en skjuts av pandemin då restauranger stängde och det dricks mer utomhus. Förra året såldes nästan 300 miljoner burkar och kategorin spås öka i rask takt. En orsak är att burkar låter den stigande andelen ensamhushåll ta ett glas vin hemma utan att behöva öppna en hel flaska. Burkvin finns på Systembolaget och en aktör är kaliforniska Bev som startats av en grupp yngre kvinnor som också är den primära målgruppen.

 

Liv-Ex benchmark, Liv-Ex 100 som omfattar de 100 mest sålda viner­na, steg 5,3% under 2020. Bästa region var Cham­pagne vars delindex steg 8,3%. Champagne omfattades inte av de amerikanska tullarna vilket ökade efterfrågan därifrån på bekostnad av framför allt Bordeaux. Dessutom kom flera viner från toppårgångarna 2008 och 2012 ut på marknaden.

Låga räntor driver även vinpriser

I november 2019 införde USA en tull på 25% på vissa viner från Frankrike och Spanien med en alkoholhalt över 14% men i mars i år kom man överens med EU om att upphäva tullarna i fyra månader. Förutom Champagne fick Italien en extra skjuts 2020 på grund av ökat amerikanskt intresse.

”Förra året var ett bra år för vinmarknaden när alla våra större index ökade. Tullen i USA på vin har haft en negativ effekt på efterfrågan därifrån vad gäller vissa viner men vi har samtidigt haft en rad bra årgångar som kommit ut på marknaden, särskilt från Italien. Kombinationen av låga räntor och enorma finanspolitiska stimulanser gör att inflationen i tillgångspriser inte bara håller sig till aktier, råvaror och fastigheter. Vinmarknaden kommer också vara ett attraktivt alternativ för de med pengar att investera,” säger Justin Gibbs, en av grundarna till Live-Ex.

Traditionella distrikt för fina, lagringsdugliga viner som Bordeaux och Bourgogne dominerar fortfarande handeln med fina viner. Viner från länder som Italien, Spanien, Australien och Argentina ökar dock stadigt sin andel. Det faktum att de amerikanska tullarna inte gällde viner från Champagne och Italien gav de en extra skjuts under fjolåret.
Det mest handlade vinet på Liv-Ex 2020 kom också från Italien, en Giacomo Conterno Barolo Riserva Monfortino från 2013. Det vin som steg mest i pris under året var L’Eglise-Clinet 2010 från Bordeaux med en uppgång på 37%, följt av en ”supertuscan”, Sassicaia 2013, från Italien, upp 31% och champagnen Bollinger La Grande Annee 2008 som steg 28%.

Vinbörsen gick bättre än flertalet av de största aktiebörserna under 2020

Ökat intresse för Piemonte

Antalet viner som handlas på Liv-Ex har ökat snabbt de senaste åren och intresset från nya grupper, inte minst yngre, har breddat målgruppen för fina viner. Både som investering och för att avnjutas. Även om det tillkommer fler kvalitetsviner så ökar också efterfrågan.

”Det finns betydligt fler superrika, eller ”bara rika”, personer idag än för 30 år sedan, och de dricker dyra viner,” säger Justin Gibbs.

Även mer lokalt i Sverige ökar intresset för mer mogna och fina viner. På den reglerade svenska marknaden sköts vinauktioner av Bukowskis men är formellt sett i Systembolagets regi. Förra året omsattes viner och andra drycker värda om kring 57 miljoner kronor jämfört med omkring 53 miljoner kronor 2019. De första auktionerna 2020 har också varit omkring 20% större än samma auktioner förra året, enligt Johan Blanche, värde­ringsansvarig på Systembolaget.

Vinauktioner. Förra året omsattes viner och andra drycker värda om kring 57 miljoner kronor jämfört med omkring 53 miljoner kronor 2019. Foto: Systembolaget

”Intresset för mer mogna viner ökar definitivt och vi ser också allt fler yngre kundgrupper som är med på auktionerna. Intresset för regioner som till exempel Piemonte i Italien ökar också men det som skiljer ut Sverige lite är vårt intresse för champagne som är större än på andra marknader,” säger Johan Blanche.

Under auktionerna hösten 2020, som värdemässigt var cirka 30% större än året innan, stod champagne för en femtedel av posterna. Dyraste champagnen blev en Dom Pérignon 2002 i storformatet (6 liter), som klubbades för nästan 40 000 kronor.

Sverige är speciellt med detaljhandelsmonopolet, samt att det är olagligt att sälja mellan privatpersoner. Tidigare gick det att hitta viner klart under den internationella prisnivån.
”Men så är det inte längre. Kanske ligger vi lite lägre men i stort sett har det jämnat ut sig,” säger Johan Blanche.

Ett av hans favoritobjekt såldes ny­ligen för 11 000 kronor och var en bordeaux från slottet Pontet Canet som ligger tvärs över vägen från betydligt med kända Château Mouton-Rothschild. Årgången var 1893 och på etiketten står det ”Fournisseurs de S.M. Le Roi de Suède & de Norwège”, alltså Kunglig Hovleverantör till Kungen av Sverige och Norge, länderna var då i union.