3 frågor: ir-chef Sophie Arnius
Det besvärliga fjolåret med valutor, handelstullar och råvaruprisuppgångar kostade Electrolux 3 miljarder kronor jämfört med 2017. Effekter som enligt vd Jonas Samuelson till en del finns kvar under 2019, men som kommer att minska i omfattning. Kan ni utveckla varför och vilka risker som finns i den prognosen?
– Ökningen av råmaterialpriser bedöms bli något lägre i år och vi har säkrat en större andel av våra råmaterialinköp, vilket ger en relativt bra visibilitet. Osäkerheten i utsikterna rör främst handelshinder (section 301) samt utvecklingen av priserna för plast. Det är värt att notera att priserna för stål och plast är på en fortsatt hög nivå. Vi har genomfört flera prishöjningar på våra produkter, vilket vi bedömer kommer att kompensera för motvinden 2019.
Under 2019 bedöms marknadsefterfrågan på vitvaror i Europa öka något. Konjunkturosäkerheten är stor och de flesta indikatorer pekar nedåt. Hur säkra är ni och finns det faktorer som kan driva marknaden trots allmänt svag ekonomisk utveckling?
– Den positiva efterfrågeutvecklingen i volym förväntas primärt drivas av Östeuropa medan det råder fortsatt osäkerhet kring Storbritannien, vilket påverkar regionen negativt. Vi ser fortsatt goda möjligheter till att driva tillväxt sett till värdeutveckling, tack vare bra genomslag för våra senaste produkter vilket har förbättrat produktmixen. Vi tog marknadsandelar under 2018 inom våra premiumvarumärken och kommer fortsätta att satsa på de segment som bidrar till den utvecklingen.
Ni tappade marknadsandelar i Nordamerika 2018, främst via lägre försäljning av produkter under återförsäljares egna varumärken. Vad talar för att ni kan ta tillbaka andelar i år?
– Vi har stärkt marknadspositionen för de stora produktkategorierna under våra egna varumärken under 2018 och fortsätter att vässa vårt produkterbjudande genom de investeringar som genomförs i våra anläggningar i USA. Till hösten lanserar vi ett nytt sortiment av kylar och frysar under Frigidaire, vilket är en av flera viktiga framtidssatsningar.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.