6 frågor: vd Anders Nissen


Hur hamnade du på Pandox?

– Jag är en av initiativ­tagarna till Pandox och har varit vd sedan bolaget bildades 1995. I början på 1990-talet rekryterades jag till Securum av Lars Thunell för att bli ansvarig för omstruktureringen och avvecklingen av de kreditengagemang som tillhörde hotell- och turistbranschen. Totalt omfattade portföljen 120 objekt. Ett av produktsegmenten var mindre hotell på svenska orter. Dessa placerades i ett specifikt bolag som fick namnet Pandox. För att öka attraktiviteten och kvaliteten i portföljen genomfördes en fusion med Skanskas hotellfastigheter. Uppdraget till ledningen var att skapa likviditet i tillgångarna via en notering, vilket skedde i juni 1997.


Varför gjorde Pandox comeback på börsen i år?

– Enligt ägarna fanns det två skäl till en notering. För det första hade Pandox värde, till följd av bolagets goda utveckling, vuxit till en helt dominerande investering och det fanns därför anledning att se över riskspridningen. För det andra ville ägarna säkerställa att bolaget även framöver hade bra tillväxtförutsättningar med god tillgång till kapital.


Hur har hotellmarknaden förändrats under din tid på Pandox?

– Hotellmarknaden har under de senaste 20 åren genomgått stora strukturförändringar, från en fragmenterad bransch med lågt intresse från kapitalmarknaden till en välkonsoliderad sektor med stora globala bolag och ett stort intresse med flera typer av investerare. I dag är hotellindustrin en del av ”the hospitality industry” som normalt betraktas som världens största bransch. Som en konsekvens har affärsmodellerna i branschen förändrats. Huvuddelen av de stora internationella hotell­bolagen, som Hilton och Sheraton, har bytt affärsmodell från att ha varit operatörer under egna ­varumärken till att bli så kallade varumärkesbolag med uttalat fokus på distribution. Det är en avgifts- och transaktionsdriven affär där varje reservation av ett hotellrum ger intäkter. En annan trend är konsolideringen där stor har blivit större.


Vad har förändringarna inneburit för Pandox?

– Det har lett till att fastighetsägarna fått färre aktörer att samarbeta med, vilket skapat obalans i riskprofilen mellan operatör och ägare. Vi har mött denna utmaning med en proaktiv strategi och bildat vårt eget operatörsbolag, Pandox Operations. Det innebär att vi har skapat ett handlingsutrymme som minskar beroendet av operatörs­ledet. Vi kan därmed välja vilken strategi som ger bäst värdeutveckling för bolaget i varje enskilt fall.


Hur är utsikterna att göra transaktioner?

– Hotellfastighetsmarknaden är en stor global dynamisk marknad. Jones Lang LaSalles prognos för 2015 är att transaktionsvolymen kommer att uppgå till cirka 68 miljarder dollar, motsvarande en ökning med 15 procent. Sedan Pandox bildades har vi genomfört transaktioner med ett totalt värde om cirka 22 miljarder kronor, där totalt 200 hotell förvärvats ­eller avyttrats.


Hur är tillväxtutsikterna på hotellmarknaden?

– Tillväxten i hotellmarknaden kommer från en kombination av ekonomisk aktivitet, globalisering och ökat välstånd. På toppen har nya stora geografiska segment från bland annat Asien tillförts, vilka skapar stabil och god efterfrågan.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.