7 frågor: vd Bo Annvik

Hur mår lastbilsmarknaden?

– 2014 har varit ett väldigt starkt år för lastbilar i Nordamerika med en uppgång på 15 procent. Det är positivt för Haldex eftersom det är vår huvudmarknad. I Europa är volymerna något lägre än förra året, vilket beror på en svagare utveckling i södra Europa samt krisen i Ryssland. En annan orsak är förköp av lastbilar under slutet av 2013 på grund av den nya emissionslagstiftningen Euro 6, som trätt i kraft i början av 2014. De traditionella tillväxtmarknaderna Kina, Indien och Brasilien har tyvärr inte visat någon volymtillväxt i år.

På vilka marknader ser du störst potential?

– Vi ser strategiskt på Nordamerika där vi har en stark position och kan potentiellt addera ytterligare produkter. Kina har även stor tillväxtpotential när urbaniseringen fortsätter och ekonomin blir mer konsumtionsdriven.

Vilka produkter har störst utvecklingspotential?

– Produktlinjen vi kallar Foundation Brake är vårt huvudsakliga produktområde där vi har starka positioner och ledande kompetens. Det är bromsprodukter som sitter ute i hjuländan på fordonen, som exempelvis skivbromsar och bromscylindrar.

Vad skiljer er från andra bromstillverkare?

– Jämfört med våra huvudsakliga konkurrenter är vi mindre. Det ger oss fördelen att vara mer fokuserade samt mer flexibla. Sammantaget uppfattas vi som snabba och kundorienterade, vilket är en utmärkt position.

Haldex går nu in i en ny fas efter en lång tid av omstruktureringar, hur ska bolaget växa?

– Planen är att växa organiskt genom att utnyttja vår innovativa kultur och utveckla ledande produkter med fokus på säkerhet, bränsleförbrukning och servicekostnader. Utöver det har vi definierat en ny eftermarknadsstrategi där vi planerar att erbjuda konkurrenskraftiga produkter under en längre del av fordonens hela livslängd. Det ökar marknadspotentialen radikalt.

Hur ser ni på förvärv?

– Vår ambition är att kunna genomföra förvärv. Vi har arbetat fram en förvärvsstrategi som i korthet bygger på att komplettera vår produktportfölj och vår marknadsposition. Det finns möjlighet att fylla vissa luckor i ett regionalt perspektiv samt komplettera med förvärv av närliggande produkter där vi ser klara synergier. Geografiskt ligger fokus på Nordamerika och Kina.

Vad händer i Haldex nästa år?

– Förhoppningsvis ser vi lönsam tillväxt där vi slutför vårt konsolideringsprojekt i Tyskland-Ungern och kan presentera något förvärv eller strategiskt samarbete.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Stockholms Universitet