Bilmekare möter motstånd
En av Affärsvärldens favoriter, reservdels- och biltillbehörskedjan Mekonomen, redovisade ett starkt kvartalsresultat under allhelgonaveckan. Särskilt glädjande är tillväxten och den stabila resultatutvecklingen i Danmark. Den danska delen av Mekonomen har ju annars varit ett sorgebarn sedan noteringen för tio år sedan.
– Det handlar om att ändra kulturen och sättet att arbeta i grunden. Det går inte att ha en svensk konsensuschef utan det gäller att peka med hela handen, säger Mekonomenchefen Håkan Lundstedt som för snart fyra år sedan hämtades in av storägaren Ax:son Johnson AB från den bondeägda matkoncernen AXA.
Nu ska reservdelskedjan göras mer butiksinriktad och mindre verkstadstung. Butikerna ska inte bara likna Ica- eller Stadiumbutikernas struktur med namn som Mekonomen Mega eller Medium utan helst placeras i köpcentrum snarare än i industriområden.
Ändringsarbetet har lett till resultat. Bolagets tredje kvartal ökade försäljningen med 5 procent från förra året och rörelsemarginalen blev den bästa i bolagets historia, 17 procent. I Sverige når rörelsemarginalen 21 procent vilket är H&M-klass. I näst största landet, Norge, är marginalen 20 procent.
Bolagets ambitioner framöver är det heller inget fel på. Den övergripande tanken är att utnyttja den splittrade marknadsbilden till att köpa eller knyta verkstäder eller mindre kedjor av verkstäder till företaget. Ambitionerna sammanfaller med att EU-reglerna om att oberoende verkstäder har rätt att reparera och serva bilar med bibehållen garanti börjar få genomslag.
* Om två år ska bolaget ha 20 procent av marknaden för reservdelar till bilar i Sverige.
* Med början i år börjar kedjan sälja på ett par nya miljardmarknader: reservdelar till snöskotrar i ett 80-tal av de 224 butikerna och från i vår säljer butikerna reservdelar till båtmotorer i hälften av butikerna.
* Bolaget vill öka antalet verkstäder med över 50 procent, eller i genomsnitt en om dagen, fram till slutet av år 2012.
Men den mest högtflygande ambitionen är planerna på att öka den geografiska utbredningen. Från dagens tre länder (fem om Finland och Island där bolaget har offentliggjort konkreta tillväxtplaner räknas med) ska bolaget om 10 år finnas i 20 länder. Ambitionen karaktäriseras som en “vision” av Håkan Lundstedt och är därmed till intet förpliktigande. Prylhandelskedjan Clas Ohlson, som jämförelse, har den dubbla försäljningen men finns än så länge bara i fyra länder.
På börsen har Mekonomen klättrat snabbt och fyrfaldigats i värde på två år. Bara sedan i somras, när Affärsvärlden rekommenderade köp, har kursen klättrat nära 50 procent till 220 kronor och bolaget är med ett marknadsvärde på 6,8 miljarder kronor lika högt värderat som mer kända butikskedjan Clas Ohlson.
Motiverat? Börsen intecknar snabb tillväxt men Affärsvärlden bedömer att riskerna för förseningar och motgångar är underskattade. Med ett p/e-tal på 20 beräknat på nästa års vinst är utrymmet för misstag minimalt. Clas Ohlson-aktien har gått igenom den resan. Sedan bolaget började berätta om Europaexpansionen på de brittiska öarna 2007 har bolaget haft höga etableringskostnader och aktiekursen har fortfarande inte hämtat sig från expansionsivern.
Mekonomenaktien är fullvärderad på nivåerna kring 210 kronor. Affärsvärlden rekommenderar sina läsare att ta hem halva vinsten och att köpa tillbaka på 15 procent lägre nivåer p/e 17. Budskapet stöds av det faktum att bolagets vd efter förra veckans rapport gjorde ett undantag från sin egen pilotskoleregel att köpa aktier i det egna bolaget efter varje kvartalsrapport. Så har skett efter de två senaste kvartalsrapporternam, men det skedde inte nu.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.