”Det måste smaka gott”

Frukost med Affärsvärlden. Tid: 9.00.Plats: Midsonas kontor, Dockplatsen, Malmö .Fika: Kaffe och en buffé av Midsonas produktfamilj.

Bokhyllor och flyttkartonger blockerar receptionen och golvet täcks av skyddspapp. Sommarens förvärv ska flytta in på Mid­sonas huvudkontor.

Väggen till en intilliggande lokal har slagits ut för att ge ytterligare 16 kontorsplatser. I köpet av Internatural ingick två ekofokuserade varumärken, svenska Kung Markatta och norska Helios. Nu ska de inte­greras både organisatoriskt och för Kung Markattas del även fysiskt i Midsona. Personal från Malmö och Stockholm tar plats på huvudkontoret kring årsskiftet.

Förvärvet är en del av Midsonas strategi att flytta fokus från kosttillskott till hälsolivsmedel.

Resultatet syns både som en uppåtkurva för aktiekursen och på Midsonas fredags­frukost.

På bordet i konferensrummet dukar vd Peter Åsberg fram Kung Markattas knäckebröd, torkade frukter, jordnötssmör, Alpros sojadryck och Friggs ris- och majskakor. De flesta varor är ekologiska och växtbaserade och säljs numera inte bara till hälsokost­konsumenter utan till hela den växande skaran av befolkningen som vill äta mer grönt och ekologiskt. Försäljning i dagligvaruhandeln står för långt mer än hälften av Midsonas intäkter. Mellan 2014 och 2015 ökade den totala försäljningen av ekomat i Sverige med nära 40 procent. Midsona ­rider på ­vågen och Peter Åsberg tror inte att ekotrenden peakat.

– Vi hoppas och tror att vi fortfarande är i början av en eko- och hälsotrend. Intresset och medvetenheten ökar. Generellt sett ­befinner vi oss i ett tillväxtsegment, men inget kommer gratis, säger han.

Själv springer Peter Åsberg maraton och försöker leva ett hälsosamt liv, men unnar sig produkter från sina tidigare arbets­platser, Coca-Cola och Cloetta Fazer. Han kom till Midsona år 2007, och sedan dess har det blivit i stort sett ett nordiskt förvärv om året, ett flertal av de större finansierade av nyemissioner.

År 2015 tillkom danska Urtekram. Därmed står livsmedel för hälften av bolagets ­omsättning. Den uppgick samma år till 1,2 miljarder kronor. Målet är att bli störst i Norden på ekologisk mat, och med Internatural i portföljen väntas omsättningen stiga med 700–800 miljoner kronor.

– Vi har en offensiv agenda, vi vill både växa organiskt och tittar på nya förvärv. Det finns ett antal större och mindre bolag i branschen som är intressanta, även om marknaden börjar konsolideras, säger Peter Åsberg.

Han letar främst efter breda produkter, men sneglar på vad som händer på universitet och inkubatorer. Runtomkring Midsona bubblar den skånska livsmedelsbranschen av alger, havremjölk, insekter och potatisprotein.

– Jag har smakat en del … Vi tittar på nya produkter och försöker vara öppna. Jag tror definitivt att vi kommer se stora förändringar i vad vi äter i framtiden, men det måste smaka gott för att hålla i längden.

 

Text: Jennie Lorentsson

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.