En bränslesnål vinnare

Concentric mår allt bättre efter separationen med Haldex. Ett ambitiöst och välskött bolag med tillväxtambitioner bör handlas med premie.

Underleverantören Con­cen­tric är en nisch­aktör med till­verkning av motor- och hyd­rau­lik­pro­duk­ter. Tidigare fanns Con­cen­tric med som en division i Haldex men knoppades av 2011. För att ta ytterligare ett steg tillbaka i historien förvärvades Concentric av Haldex 2008 för att ingå i affärsområdet Hydraulic Systems. Nu är Concentric åter ett självständigt bolag men under svensk flagg.

Det är lätt att förstå varför dåvarande vd i Haldex, Joakim Olsson, var intresserad av Concentric. Ett beslut 2009 om hårdare utsläppsregler inom EU satte press på tillverkare att minska utsläppen från transporter och maskiner. Det är just det som Concentric är expert på, att reducera utsläpp och sänka bränsleåtgången. En kombination som många gånger kan vara problemfylld.

Det finns även andra faktorer som talar för Concentric och det är att de landbaserade transporterna ökar. Inte minst gäller detta på tillväxtmarknaderna. För länder i Asien och Sydamerika väntas tillväxten uppgå till mellan tre och fyra procent. I Europa och Nordamerika väntas tillväxt men av ett lägre ensiffrigt tal.

Verksamheten kan delas in i två olika delar där pumpar för dieselmotorer utgör den ena och hydraulikprodukter den andra. Fördelningen sett till omsättning är ungefär lika. Pumpverksamheten har en unik global ställning med begränsad konkurrens medan den för hydraulikprodukterna är hårdare. Concentric vänder sig till flera olika slutmarknader. De två största är lastbilar och olika industriapplikationer där bland annat truckar ingår. Övriga marknader består av entreprenad och lantbruksmaskiner. Bland de större kunderna finns motortillverkare som Cummins samt välkända lastbilsaktörer som Daimler och Volvo.

Produkterna som Concentric tillverkar har ett stort teknikinnehåll vilket gör att marginalerna kan hållas på en hög nivå. Bolagets lönsamhet är också exceptionellt bra för att vara en underleverantör. Under årets första hälft uppgick rörelsemarginalen till 15,8 procent, vilket kan jämföras med Haldex 8,6 procent.

Med ständiga krav på bättre bränsleekonomi tror vi att ett högt teknologivärde fortsatt kommer att premieras.

Ett sätt att behålla sitt försprång är att komplettera med förvärv. Det har bolaget historiskt visat sig vara bra på. Det senaste var amerikanska Licos Trucktec med produkter inom variabla flödespumpar. Licos utgör ett bra komplement med ytterligare bränslebesparing till de egna pumparna.

Concentric har även möjligheter att öka sin omsättning på tillväxtmarknader. För närvarande står Nordamerika och Europa för merparten av omsättningen. Men en förändring är på väg. Med en fabrik i Brasilien och produktionsenheter i Indien och Kina har bolaget en bra grund att växa på.

Även om förutsättningarna för tillväxt funnits på plats var fjolåret en besvikelse. En svag marknad bidrog till att omsättningen sjönk med sju procent. Efter att marknaden nu förbättrats förväntar vi i år i stället en tillväxt på sju procent. Vinsten bör även öka betydligt mer vilket är ett resultat av god kostnadseffektivitet. Vi räknar med en ökning på 30 procent.

De goda förutsättningarna tycker inte Affärsvärlden framträder i värderingen. Detta då aktien handlas till p/e 14,6 för 2015, vilket är i paritet med underleverantörer som uppvisar betydligt lägre lönsamhet och tillväxttakt. Värderingen känns i underkant vilket gör att vi ser potential i aktien.

Vi rekommenderar köp med riktkurs 110 kronor.

 

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.