Folkölsyield i ciderbolaget
Köp. Kopparbergs Bryggeri är en gammal Affärsvärlden-favorit som har haft det tungt på börsen sedan i somras. Trots Brexit-beskedet rusade aktien vidare till kursrekordet på 330 kronor i slutet av juli och passerade därmed vår riktkurs på 300 kronor. Sedan dess har aktien rekylerat nästan 40 procent till 200 kronor.
Anledningen till raset är Kopparbergs stora exponering mot Storbritannien och pundets volatila utveckling. Storbritannien står för cirka 40 procent av bolagets totala volymer, enligt vd och huvudägaren Peter Bronsman. I de som vanligt knapphändiga delårsrapporterna saknas uppgifter om hur mycket valutasvängningar påverkar resultatet liksom hur volymtillväxten ser ut valutajusterat. Med stor försäljning i pund och motsvarande kostnader i kronor blir påverkan stor.
En tillbakablick ger att pundets utveckling mot kronan har försvagats rejält sedan toppen kring 13,50 kronor under första halvåret 2015 jämfört med dagens dryga 11 kronor. Försvagningen påverkade därför resultatet rejält negativt under fjärde kvartalet samtidigt som tredje kvartalet överraskade positivt, eftersom bolaget då hade valutasäkringar. Det negativa genomslaget fortsätter under framför allt första kvartalet men även under det andra kvartalet.
– Kopparbergs jobbar aktivt med valutasäkringar, men det är inte vår kärnverksamhet. Vi kommer alltid sitta i knäet på valutan. Det enda vi kan göra är att sälja mer, säger Peter Bronsman till Affärsvärlden.
Officiell data framtagen av analysföretaget IRI visar att Kopparbergs har haft en mycket stark utveckling på världens största cidermarknad, England, som också är Kopparbergs enskilt största marknad. För off-trade-segmentet, det vill säga försäljning via dagligvarubutiker eller liknande, ökade Kopparbergs volym med 15,5 procent i England under 2016. Under 2015 var motsvarande tillväxt 20,5 procent.
Siffrorna kan jämföras med att tillväxten på den brittiska marknaden var svaga 0,7 procent under 2016 och att det största cidervarumärket Strongbows försäljning stod still. Kopparbergs är numera det åttonde största varumärket inom hela öl- och cidersegmentet i England, före ölmärken som Heineken, Peroni och Corona. Dessutom får Kopparbergs den högsta ersättningen per såld liter av alla varumärken på topp-20-listan, vilket bekräftar den starka varumärkespositionen.
I nuläget slår Kopparbergs i kapacitetstaket och en utbyggnad sker i Laholms-bryggeriet. Dessutom hyr Kopparbergs redan in sig hos ett bryggeri i England för att tappa cider på fat till den brittiska marknaden. Tillgänglig hyrkapacitet i branschen är stor. Bolaget undersöker i nuläget olika produktionsalternativ, bland annat en egen produktionsanläggning i England. Mer kostnader i pund skulle givetvis vara positivt för bolaget och minska valutapåverkan.
2017 blir ett mellanår där vinsten mest troligt faller en aning för att åter visa tillväxt 2018. Nya produktlanseringar fortsätter att bredda produkterbjudandet och tillväxtmöjligheterna. Förra årets Fruit Lager blev en framgång. I år har införsäljningen av det nya Sparkling Rose-vinet varit mycket framgångsrik. Likt Fruit Lager har det öppnat upp ett helt nytt kundsegment. Fat-försäljningen är relativt liten, men snabbväxande. På det stora hela växer Spanien, Grekland och Cypern snabbast just nu av det 40-talet länder som bolaget säljer till, enligt Peter Bronsman.
Hur man ska agera i aktien är inte självklart. Kortsiktigt går Kopparbergs mot ett svagt första kvartal samtidigt som aktien inte är uppenbart fyndvärderad trots raset. Mot det ska ställas att det långsiktiga tillväxtcaset definitivt är intakt. Valutafluktuationerna till trots så har Kopparbergs en mycket stark och växande position med stabila kassaflöden. Bolaget är dessutom en uppköpskandidat. Utdelningshöjningen till 5,9 kronor andas fortsatt optimism och säkrar en direktavkastning i folkölsklassen, kring 3 procent. Det luktar trots allt långsiktigt köpläge i detta spännande men lite udda tillväxtbolag.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.