Glödheta kontrakt lockar utlänningar

Den svenska anläggningsmarknaden är redan värd 40 miljarder om året och mer blir det de närmaste åren, med bland annat Förbifart Stockholm. Men de svenska byggbolagen får allt hårdare konkurrens.

Kampen om den allt större kakan av infrastrukturinvesteringar har hårdnat avsevärt. De utländska byggbolagen har fått upp ögonen för den lukrativa svenska marknaden. Bara i år byggs infrastruktur, som tunnlar och vägar, i Sverige för 40 miljarder kronor. Och marknaden växer med ungefär 10 procent om året.

I budgetpropositionen för 2010 meddelade regeringen att ytterligare 1,6 miljarder satsas på infrastruktur. Det blir 753 miljoner till vägunderhåll och 547 miljoner till pågående järnvägsprojekt, samt 100 miljoner per år fram till 2011 i EU-anslag.

Och ännu mer pengar till infrastruktur blir det när upphandlingarna Förbifart Stockholm drar i gång. Motorvägsbygget som regeringen just har tillåtit är kostnadsberäknat till 26,7 miljarder kronor.

Byggstart för motorvägen är planerad till 2012 och de första upphandlingarna för projekteringen kan komma i gång under första halvåret 2010. För själva byggarbetena dröjer sannolikt upphandlingarna till slutet av 2011 eller början av 2012.

Men konkurrensen om uppdragen är hårdare än någonsin. Flera utländska entreprenörer har redan lagt beslag på stora kontrakt.

En av de utländska aktörerna är Züblin Scandinavia, dotterbolag till tyska Züblin Spezialtiefbau.

–??När vi startade den svenska verksamheten för fem år sedan var den tyska marknaden svag. Samtidigt fanns det några riktigt stora intressanta projekt i Sverige, fler än vad de svenska bolagen skulle klara av. Därför fanns det plats för utländska entreprenörer, säger Pär Land, vd på Züblin Scandinavia.

Bolaget har i konsortier med andra byggbolag byggt tre av fyra arbetstunnlar vid Citybanan och tagit hem jättekontraktet för Söderströmstunneln på 1,3 miljarder tillsammans med danska E Pihl & Søn.

Den svenska marknaden är attraktiv för de utländska bolagen. Pär Land ser Sverige som en stabil marknad, med bra kontraktsvillkor och relativt små risker.

Oden Anläggningsentreprenad är ett annat utlandsägt bolag med stora ambitioner. Företaget har växt snabbt sedan det bildades ur konkursen efter familjeföretaget Oden Anläggning.

–??När vi tog över hade vi en omsättning på 400 miljoner för åtta månader. I dag har vi en omsättning på 1,2 miljarder på årsbasis. Nu är Oden en spelare att räkna med, säger vd:n Björn Andersson.

Oden var ett helsvenskt bolag fram till förra året, då österrikiska Strabag köpte 85 procent av bolaget. I våras köpte Strabag de återstående 15 procenten.

Strabag ser köpet som en plattform från vilken koncernen kan fortsätta växa och etablera sig som en av de tre största aktörerna på marknaden. Målet för Oden är att växa med 20 procent per år och företaget slipar som bäst på sin tillväxtstrategi. Ambitionen är att förlänga värdekedjan, till exempel genom att starta egen asfaltproduktion och köpa bergtäkter.

–??Att bygga ut verksamheten successivt är oerhört viktigt för vår långsiktiga lönsamhet, säger Björn Andersson.

På Norra Länken, 11,2-miljardersbygget norr om Stockholm, syns den utländska närvaron tydligt. Hittills har nio av tio huvudentreprenader upphandlats, och sex av dem har gått till utländska entreprenörer.

–??I de första sex upphandlingarna låg de utländska anbuden i genomsnitt 20 procent lägre än de svenska, säger Björn Terstad, Vägverkets projektchef på Norra Länken.

Men de svenska storbolagen tänker inte ge sig utan kamp. Skanska, NCC och Peab har ökat sina satsningar på anläggningsmarknaden i takt med att bostadsmarknaden har krympt.

Och kanske har de också anpassat sig till en lägre prisnivå. Norra Länkens senaste två upphandlingar har gått till svenska aktörer, Skanska och Peab.

–??Där hade vi också utländska anbud, men nu har det svängt över till svenskarnas fördel, säger Björn Terstad.

Vad beror det på?

–??Det kan man bara spekulera i. Marknaden har svängt tillbaka, i början när vi gick ut med upphandlingarna var det högkonjunktur, nu är det närmast lågkonjunktur och då sjunker priserna, säger Björn Terstad.

Anders Danielsson, vd för Skanska Sverige, välkomnar den hårdnande konkurrensen i infrastruktursektorn.

–??Infrastruktur är det segment inom byggsektorn där det är flest utländska aktörer. Det är en naturlig utveckling när det kommer ut stora projekt, då ökar intresset från omvärlden att vara med på dem. Det är sporrande, det är inget jag ser som negativt, säger Anders Danielsson.

Inte oväntat anser han att Skanskas möjligheter att vinna upphandlingarna är goda.

–??Vi har tagit ett antal stora infrastrukturprojekt i år, till exempel ytterligare en etapp på Norra Länken och hamn­anläggningen i Malmö. Vi är konkurrenskraftiga på den typen av projekt.

På beställarsidan arbetar Vägverket och Banverket aktivt för att öka konkurrensen om infrastrukturprojekten.

–??Både konkurrensen och resurssituationen har blivit bättre, men den kan bli ännu bättre. Vi behöver fler aktörer på marknaden, säger Riggert Anderson, Vägverkets projektledare för Förbifart Stockholm.

I november ska verken arrangera en leverantörsdag för att väcka intresse för kommande väg- och järnvägsprojekt, bland annat Förbifart Stockholm och Södertörnsleden. Både svenska och utländska entreprenörer ska bjudas in.

–??Det är så mycket jobb, om allt ska bli gjort behöver vi allihop. Det är bra om vi får konkurrens, men vi vill också få in företag som kan komma med input om bra tekniska lösningar, säger Anna Nylén, verksamhetsutvecklare för upphandling på Vägverket.

Enligt Sveriges Byggindustrier kommer anläggningsinvesteringarna att öka – med 10 procent i år och med 8 procent nästa år. Samtidigt beräknas de totala bygginvesteringarna, sett över hela byggbranschen, minska med 6 procent i år.

–??Det är anläggningssektorn som håller uppe investeringarna, säger Fredrik Isaksson, chefekonom på Sveriges Byggindustrier.

Regeringens närtidssatsning har redan gjort att projekt har kunnat sättas i gång och stora projekt kommer att tidigareläggas. Behoven är stora, menar Fredrik Isaksson.

–??I Sverige har vi byggt rätt lite vägar och järnvägar de senaste decennierna, så det finns stora behov, inte minst av att bygga bort proppar kring storstäderna, säger Fredrik Isaksson.

Men även om branschen jublar varje gång Anders Borg pytsar ut nya miljarder till infrastrukturen finns kritik. Fredrik Isaksson menar att det är problematiskt att hantera långsiktiga investeringsfrågor ur ett mer kortsiktigt budgetperspektiv.

–??Det finns en risk att investeringarna blir ryckiga när mängden resurser kan ändras kraftigt från ett budgetår till ett annat. När finansiella medel flyttas fram och tillbaka mellan åren försvåras all typ av planering, säger Fredrik Isaksson.

Regeringens storsatsningar på infrastruktur ska också sättas i rätt perspektiv. Förra året uppgick de offentliga anläggningsinvesteringarna till 36 miljarder kronor, vilket motsvarar en dryg procent av BNP. Därmed ligger Sverige klart under genomsnittet i Europa, enligt studier som gjorts av Nutek.

Men enligt flera bedömare talar det mesta för att den svenska anläggningsmarknaden kommer att vara fortsatt het under de närmaste tio åren.

–??Vi ser ljust på marknaden. Det är riktigt stora projekt på gång även i framtiden. Vi är här för att stanna, säger Pär Land, vd i Züblin Scandinavia.

Bolagen som vill bygga Förbifart Stockholm

Motorvägen mellan Kungens Kurva och Häggvik väntas kosta 26,7 miljarder kronor. Finansieringen av bygget är ännu inte klar, men enligt ett framtaget förslag ska staten stå för 5 miljarder och resten ska bekostas av trängselavgifter från Stockholms innerstad och Essingeleden. Trängselavgifter på Essingeleden är tänkt att införas när Förbifart Stockholm är färdigbyggd. Enligt finansieringsförslaget ska staten ligga ute med hela kostnaden för bygget, som väntas vara helt återbetald via trängselavgifterna efter 30 år.

Det tyska bolaget Züblin Spezialtiefbau har etablerat verksamhet i Sverige genom dotterbolaget Züblin Scandinavia. Bolaget ingår i konsortiet som bygger Söderströms­tunneln i Citybanan i Stockholm, ett kontrakt värt 1,3 miljarder kronor. Bolaget fick också i konsortium med E Pihl & Søn ett kontrakt på Norra Länken värt 348 miljoner kronor.

Danska E Pihl & Søn har i konsortier med andra bolag tagit hem det största kontraktet på Citytunneln i Malmö, värt 2,3 miljarder kronor, samt uppdraget att bygga Söderströmstunneln i Citybanan i Stockholm. Bolaget har i konsortium också fått ett kontrakt på Norra Länken.

Danska Per Aarsleff har också varit med och tagit hem den största entreprenaden på Citytunneln i Malmö. Per Aarsleff är noterat och har ett börsvärde på motsvarande 1,7 mdr kronor.

Tyska Bilfinger Berger ingår i konsortiet på den största entreprenaden på Citytunneln i Malmö. Bolaget fick nyligen även entreprenaden för Odenplan och Vasatunneln i Citybanan, värd 1,1 miljarder kronor. Bilfinger Berger har också i konsortium med Peab fått det största kontraktet på Norra Länken, värt 1,3 miljarder. Börsvärdet är 18 miljarder kronor.

Den franska koncernen Vinci, Europas största byggbolag, borrar Hallandsåstunneln i konsortium med Skanska. Bolaget är bland annat noterat i Paris och har ett börsvärde på 205 miljarder kronor.

Oden Anläggningsentreprenad har köpts upp av österrikiska Strabag (börsvärde 7,3 miljarder). Företaget har tagit hem två av huvud­entreprenaderna på Norra Länken i Stockholm i konsortium med tyska Hochtief (börsvärde är 38 miljarder), värda totalt 1,2 miljarder.

Norskägda Veidekke har ett tydligt mål att växa på infrastruktursidan och har tagit hem flera kontrakt i Sverige, bland annat två på Norra Länken som är värda totalt 1,1 miljarder kronor. Veidekke är noterat i Oslo och har ett börsvärde på 7 miljarder kronor.

Lemcon, dotterbolag till Lemminkäinen, som är ett av de absolut största byggföretagen i Finland. Lemcon omsatte 2005 drygt 3 miljarder kronor, och har varit en stor aktör vid

Botniabanan och har ett kontrakt vid Västkustbanan i Bohuslän där de tidigare byggt en tunnel. Lemminkäinen har ett börsvärde på 4,7 miljarder kronor.

NCC fick Citybanans största kontrakt, entreprenad Norrström, värt 1,5 miljarder kronor. Bolaget har också fått uppdraget att bygga etapp två och tre på Tvärbanans Solnagren, värda totalt närmare 900 miljoner kronor. NCC har också tagit hem tre av sju entreprenader på Haparandabanan. Börsvärde: 11,5 miljarder.

Peab har tagit hem två kontrakt i Norra Länken-bygget, ett i konsortium och ett på egen hand, totalvärde för båda uppdragen är 1,5 miljarder kronor. Bolaget har också fått i uppdrag att bygga en tunnel vid Tomteboda i Citybananprojektet, ett kontrakt värt

180 miljoner kronor. Börsvärde: 13,7 miljarder.

Skanska har tagit hem två entreprenader på Norra Länken, värda sammanlagt 1,3 miljarder kronor. Bolaget har också fått 840-miljonerskontraktet på att bygga en stor hamnanläggning i Norra Hamnen i Malmö. Börsvärde: 44 miljarder.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Stockholms Universitet