Internet passerar tv nästa år

Tronskiftet. Nästa år sker det stora skiftet globalt då användarna kommer spendera mer tid på internet än att titta på tv, enligt analysföretaget Zenith. 

2019 förväntas en genomsnittlig användare spendera 170,6 minuter per dag på internet jämfört med 170,3 minuters tv-tittande. Tronskiftet var väntat, men har utvecklats snabbare än vad som tidigare var förväntat. Annonsörer är redan förberedda och förväntas spendera 60 miljarder dollar mer på annonsering på internet jämfört med tv under 2019. Smarta telefoner i lågprissegmentet har accelererat tillväxten som är helt mobilbaserad. I USA sker skiftet under 2020.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF