Jakten på havets Tesla
Miljötänket har börjat sätta sina spår även i båtlivet. Flera båttillverkare experimenterar för att ta fram effektivare elbåtar. Båtar som drivs med batterier och solceller har funnits på marknaden ett tag. Ett exempel är Seaway som legat i framkant med serieproduktion av motorbåtar med alternativ drift. Hybridbåten Greenline 33 kan gå 20 nautiska mil i fyra knop på ren eldrift. Denna familjebåt med produktion i Slovenien och Italien går också att driva med hjälp av solceller på taket, om än i långsammare takt.
Dilemmat för båttillverkarna är att få motorer och batterier tillräckligt kraftfulla så att man kan köra både snabbt och långt på en laddning. Precis som för bilar är batteriet en trång sektor. För att få lång driftstid krävs litiumbatteri som kan kosta tio gånger mer än ett vanligt blybatteri och utvecklingen av batterier drivs av bilbranschen.
– De flesta elbilarna har hittills väldigt kort driftstid, med undantag för Tesla som går att köra närmare 500 kilometer mellan laddningarna. Men den bilen kostar ju därefter, säger Bernt Lindquist, båtkonstruktör på Bavia Yacht.
Generellt är båtbranschen för det mesta omkring tio år efter bilbranschen när det gäller teknisk utveckling, inte minst inom alternativa bränslen.
– Vi har inte alls samma resurser som bilbranschen, producerar inte lika stora volymer, säger Mats Eriksson, vd för branschorganisationen Sweboat.
En traditionell motorbåt slukar samtidigt mycket mer bensin än vad en bil gör för att färdas samma sträcka. Båten ska ju dels övervinna vattnets motstånd men även orka driva båtens tyngd: skrov, motor – och batteri.
Just nu håller ett europeiskt team på att ta fram en ny typ av elbåt på Lidingö utanför Stockholm. Förhoppningen är att den ska revolutionera marknaden. Ambitionen är att båten ska kunna köra relativt långt, till exempel Stockholm–Möja tur och retur i 25 knop – på elektricitet. Entreprenörerna på Lidingö försöker kombinera gamla och nya tekniker: båten är byggd enligt klassisk bärplansteknik, en företeelse som på senare år kommit bland segelbåtar men även har använts av den ryska marinen och i passagerarbåtar.
Konstruktionen påminner om en flygplansvinge som lyfter båten underifrån vilket gör att den ”svävar” ovan vattenytan. Bärplanstekniken kombineras med energitäta batterier och ett lätt material, kolfiber. Candela Speed Boat, som bolaget heter, grundades av Gustav Hasselskog för två år sedan. Efter en examen från KTH arbetade han i flera startuper, men även i större bolag, senast som vd för det svenska kemiföretaget Kemetyl.
– Som ingenjör var jag frustrerad över motorbåtars orimliga bränsleförbrukning. Jag läste på om energieffektivisering och landade snart i att en kombination av kolfiber och bärplan kan reducera energiåtgången med 75 procent, säger Hasselskog.
Bakom designen för prototypen – branschen är spänd på att se båten till havs om ett par månader – finns också fransmannen Hugues de Turckheim som tidigare utvecklat den snabba segelbåten l’Hydroptère.
Annars har Sverige inte legat i framkant inom elbåtsområdet. I USA har Duffy Boats tillverkat över 15 000 elbåtar de senaste fyrtio åren. Bara i Newport Beach i Kalifornien finns över 3 500 elbåtar, även om de inte gör mer än fem knop.
– I Sverige använder vi båtar mycket utanför kusterna men i flera andra länder färdas man genom kanaler och där finns också tillgång till laddningsstationer på ett helt annat sätt, säger Mats Eriksson på Sweboat.
Ren eldrift har hittills haft en kort aktionsradie, alltså något för korta utflykter, där man kan återvända till en hamn för laddning. För långfärd fungerar ännu bara hybridbåtar som även laddar batterierna när dieselmotorn går.
– Men på sikt kommer säkert laddningsmöjligheter att bli något som tydligt visas på sjökort och på nätet, säger Bernt Lindquist på Bavia Yacht.
Jeppe D Larsen driver bolaget Ekocharter som erbjuder båtcharter i elbåtar – eller som de själva kallar dem – eldrivna vattenlimousiner. Han har varit i branschen länge och försökt driva på utvecklingen av elbåtar genom opinionsbildning just eftersom den svenska marknaden har varit trög.
– Nu ser jag att det börjar lossna även för fritidsbåtar. Det mest intressanta projektet just nu är faktiskt Candela Speed Boat. Lyckas de med den maxfart och räckvidd som de uppger har vi helt klart en havets Tesla på gång, eftersom den får liknande egenskaper som en vanlig snabb fritidsbåt.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.