Nilörngruppen
Lappar till börsen på nytt
Lilla Nilörngruppen köptes ut från börsen nära börsbotten i mars 2009 till ett pris som då värderade bolaget till cirka 80 miljoner kronor. Huvudägarna, investmentbolagen Traction och Investor, tar nu hem vinsten genom att sälja ut 43 procent av bolaget för 50 kronor per aktie i en ägarspridning. Det betyder en värdering av bolaget på 570 miljoner kronor och en snittavkastning på mäktiga 39 procent per år för investmentbolagen och det 100-tal aktieägare som aldrig sålde när aktien avnoterades. Utdelningarna på över 50 miljoner kronor oräknade.
I stora drag är det samma företag som åternoteras, nu på börsens småbolagslista First North. Finns det potential kvar för kurslyft?
Marknadspotential saknas i vart fall inte. Nilörngruppen gör i runda tal 1 miljard etiketter om året till klädbranschen, allt från anonyma skötselrådslappar i underkläder till prestigetunga statusmarkerande förpackningar och accessoarer hos klädfabrikanter som Gant, Lee Cooper och Lyle & Scott.
Marknaden för varumärkesdetaljer växer både i värde och volym. Trenden är att allt fler tillverkare, oavsett prisnivåer på varumärken eller produkter, lägger mer krut på etiketter och varumärkeskoncept. Klädtillverkarna kostar enkelt uttryckt på sina kollektioner fler och mer exklusiva etiketter och accessoarer. Priserna på produkterna varierar från 10 öre per styck för vissa nitar till 40–50 kronor för exklusiva skjortkartonger, säger vd:n sedan 2009, Claes af Wetterstedt.
– Vi tar marknadsandelar och ökar stort både i England, där vi dubblat omsättningen på tre år, och i Tyskland, där vi ökade 35 procent förra året. Men där finns fortsatt stor potential då jag bedömer att vi endast har en marknadsandel om fem procent i respektive land, säger Claes af Wetterstedt.
Ambitionen från bolaget är att ta ett övergripande ansvar för kundernas varumärken, i allt från design till tillverkning och distribution av etiketter och andra varumärkesbyggande produkter. Ledtiderna är korta. It-system där kunderna beställer nya etiketter över internet och får dem på plats i de egna fabrikerna i Asien inom 48 timmar är en av de parametrar som ledningen bedömer kommer att gynna bolaget i konkurrensen.
Marknaden är fragmenterad. Stora internatnationella tillverkare som Avery Dennison med 25 000 anställda tampas med Nilörngruppen, som med cirka 350 anställda ser sig själv som en av de ”större” leverantörerna. Andra större aktörer i branschen hör hemma i Danmark, Storbritannien och Italien.
Bolagets lönsamhet har stabiliserats. Under förra decenniet växlade bolaget mellan att visa röda och svarta siffror, men efter 2009 är det idel plustecken på sista raden.
Försäljningen har också skjutit fart och har stigit från 333 miljoner kronor 2012 till 461 miljoner under fjolåret. Rörelsevinsten under fjolåret på 52 miljoner kronor väntas enligt Affärsvärldens bedömning bli marginellt högre under 2015. P/e-talen, beräknade på noteringskursen, för i år och nästa år uppgår därmed till 13 respektive 12. Bolaget står heller inte inför några tunga investeringar och kan kosta på sig att dela ut nästan hela vinsten. Direktavkastningen är därmed generösa 7 procent.
I floran av förhoppningsbolag som söker sig till börsen framstår Nilörngruppen som ett under av stabilitet. Teckna med riktkurs 72 kronor. Sista teckningsdag är i dag, onsdag. Aktien tecknas hos Erik Penser Bankaktiebolag.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.