Marcus Lindqvist: Qliro ska bli nordiskt Alibaba

Marcus Lindqvist, vd för Qliro. fikar med Affärsvärlden. 08.00. Plats: Sveavägen 44, Stockholm. Frukost: Äggröra, skinka, ost, paprika, gurka, kaffe och äppeljuice.

Hur ska man tänka när en rekryterare ringer och frågar om man vill bli vd för Kinneviks tidigare sorgebarn, e-handelskoncernen Qliro Group? För Marcus Lindqvist var valet enkelt och han klev på vd-posten i juli förra året.

Efter att ha varit Sverigechef för e-handelsbolaget Dustin i fyra år där han standardiserat och centraliserat verksamheten, letade han knappast efter nytt jobb. Men, säger han, ett helhetsansvar kändes lockande.

– Jag kommer till min rätt i förändringsprocesser och tycker om att arbeta med målstyrning, fokusering och att bygga team.

Förändring står högt upp på agendan för Qliro Group. Koncernens spretiga struktur, med flera olika e-handelsbolag, ska renodlas. Samtidigt ska Qliro lägga fokus på att utveckla den betalningstjänst man tagit fram till sina interna bolag och sälja den till externa parter.

– Jag tror mer på fokus och på att kraftsamla Nelly, Financial Services och Marketplace.

Det sistnämnda är en samlingsplats för e-handel, likt dem som finns i andra länder, exempelvis Alibaba eller Amazon. Det saknas en lokal plattform och Marcus Lindqvist tror och hoppas att Qliros Marketplace – gamla Cdon.com – kan ta den positionen.

– Norden är en logistisk utmaning för ­externa e-handlare. Vi har fyra länder med fyra valutor, Norge med sina tullavgifter. Vi som bor här är vana vid det.

Qliro har implicit flaggat för att avyttra två av sina e-handelsbolag, Gymgrossisten och Lekmer, men samtidigt har de efterlyst ”partner” eftersom de ser potential i båda verksamheterna: Gymgrossisten är lönsam, till skillnad från Lekmer, som däremot ­befinner sig i ett växande segment.

Att fler lär köpa barnprylar på nätet är Marcus Lindqvist övertygad om. Samma sak med kläder men för att Qliro ska lyckas med klädföretaget Nelly.com tror han på att bredda sortimentet, från unga tjejer som ska på fest till andra målgrupper och outfits för fler tillfällen än partaj.

Betalningsdelen, Qliro Financial Services,­ har kallats för Klarna-utmanare och i styrelsen sitter bland annat Klarnas tidigare styrelseordförande Peter Sjunnesson. Förhoppningen är förstås att ta marknadsandelar. Målgruppen är e-handlare med en årsomsättning om minst 200 miljoner kronor. I dag sker dock 80 procent av Financial Services-betalningarna inom den egna koncernen.

Qliro har ansökt om ett kreditmarknadstillstånd för att kunna erbjuda betalningslösningar på den norska marknaden utan att, som i dag, gå via partner men också för att kunna börja med inlåning samt arbeta med en mer diversifierad kapital- och finansieringsstruktur.

Som ny vd för Qliro Group har Marcus Lindqvist presenterat två kvartalsrapporter varav den senaste ledde till kursrusning, bland annat för att de nya finansiella målen roade marknaden. Givet historiken är målen delvis djärva.

– Lönsamhetsmässigt är det en stretch mot vad vi tidigare levererat men tillväxtmässigt är det i linje med generell marknadstillväxt.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.