Ny lyxkrog för Stockholmarna
Salta vindar, marin anknytning och inredning och miljöer som förde tankarna till amerikansk östkust à la Newport och Southampton gjorde snabbt krogen ”J” till en populär oas när den startade 1996. För drygt ett år sedan utvidgades restaurangen med ett 45 rum stort hotell, och i dagarna invigs en filial i Gåshaga Pirar på Lidingö.
”Satsningen går helt i linje med Nacka Strand, den enda skillnaden är egentligen att den är större och mer tillgänglig. Problemet i Nacka Strand har varit att anstormningen varit för stor och att vi inte kunnat möta efterfrågan ordentligt, vilket vi hoppas kunna göra här”, säger Claes Hanngren, som tillsammans med kompanjonerna Ralf Thalén och Lars Sundquist står bakom Stockhuset AB som äger J.
Femton minuter med bil från Stureplan ligger J Gåshaga, ett 1 900 kvadrat stort projekt som planerats och projekterats i drygt ett år. Restaurang och matsal med 150 platser, hotell med tretton 13 rum, stor uteservering med ytterligare 200 platser och utsikt över vattnet, festvåning med segelklätt tak, vinkällare och en egen ”yacht club-avdelning” en trappa upp ingår i satsningen.
Likaså ett samarbete med båttillverkaren J Craft, som samtidigt slår upp en butik i lokalerna. Allting är superdesignat in i minsta detalj – från de specialtillverkade lakanen i hotellsängarna till interiören som kommer från hippa designaffären Room.
Området Gåshaga Pirar i övrigt är lika väldesignat. Ett stenkast därifrån bygger Skanska, som tillsammans med Wallenius/Cisterna även står som ägare till J:s lokaler, ett exklusivt bostadsområde med 350 bostadsrätter och villor. Även NCC opererar i området och har med hjälp av arkitekten Thomas Sandell tagit fram moderna lyxhus som byggs på pålar ute i vattnet och som, med kvadratmeterpriser runt 75 000 kronor, betingar mellan 10-12 Mkr styck.
Att satsningen sker i ett läge där alltfler talar om en stundande lågkonjunktur och där IT-miljonärerna är ett minne blott torde, men tycks inte, vara en skrämmande faktor för alla inblandade.
”Det är klart att det är en risk, men vi hoppas att vi har en produkt som är så pass attraktiv att vi klarar oss igenom konjunktursvängningarna. J är mer än mat, potatis och någonstans att sova, det vi säljer är mer en upplevelse och vi tror att det finns folk som uppskattar det. Gör man en produkt tillräckligt bra så klarar man sig.”
Det faktum att området inte är klart än har dock inneburit bra villkor för Stockhuset AB. Den fastighet J huserar i har byggts av Skanska och Wallenius/Cisterna till en kostnad av cirka 35 Mkr. Dessutom har de givit J rabatterade hyresvillkor fram till år 2004.
”Dealen är att vi får hyra till en ganska låg kostnad mot att vi bidrar till att höja attraktiviteten i området, vilket är ganska framsynt tänkt av dem. För vår egen del har vi en budget på 10 Mkr för J Gåshaga, och vi kommer inte att överskrida den.”
Stockhuset räknar med att i år omsätta 70 Mkr, varav Gåshaga-anläggningen beräknas bidra med intäkter på 25 Mkr. Vinstmarginalen har de senaste åren legat runt 10 procent, vilket anses högt för en bransch där marginaler på 2-4 procent anses normalt för restaurangverksamhet. Bolagets planer sträcker sig dock långt bortanför Gåshaga, och varje nyetablering som sker beräknas lyfta omsättningen med 30-50 Mkr.
”Vi sneglar mest mot Norge nu och skriver i dagarna på ett samarbetsavtal med ett stort norskt byggföretag om att samarbeta kring fem projekt den närmaste tiden. Det första projektet planeras i Godösund, i närheten av Bergen, och det andra på Akers Brygge i Oslo. Ytterligare tre norska etableringar lär tillkomma och vi har också folk som tittar på möjligheter åt oss i Köpenhamn och Helsingfors.”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.