Tatra slog VW i svans­motorracet

Långt innan Volkswagen fick dryga böter för avgasbedrägeri fick de ersätta tjeckoslovakiska Tatra för att ha stulit idén om motor i bakluckan.

– Det är en väl förborgad hemlighet som många fler borde känna till, men det var Tatrafabriken som kom på det här konceptet med motorn bakom bakaxeln och växel- lådan framför, säger Jan Stocklassa.

Volkswagen lånade konceptet till den klassiska bubblan som började tillverkas i Tyskland på 1930-talet.

Tyskarna såg Tatras lösning under Hitlers vid makten och kunde ta vad de ville eftersom de hade tagit hela Tjeckoslovakien.

Tatra tog efter kriget fallet till domstol. Men det var först långt senare, år 1961, som Volkswagen fick betala böter för tilltaget, i storleksordningen tre miljoner D-mark (motsvarande 45 miljoner svenska kronor i dagens penningvärde).

Detta kan jämföras med de åtminstone 39 miljarder kronor i straffavgifter enbart i amerikansk domstol som VW ska betala för dieselfusket för några år sedan.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.