Vad hände sen?
Kvalitetsfel som kostar
Förra veckan meddelade trafiksäkerhetsmyndigheten i USA att ytterligare 33,8 miljoner amerikanska fordon återkallas för att åtgärda potentiellt livsfarliga krockkuddar från den japanska tillverkaren Takata. Totalt berörs därmed över 50 miljoner fordon från elva tillverkare globalt i vad som är det ojämförligt största och dyraste återkallandet i bilhistorien. Krockkuddar av den berörda sorten som har lösts ut felaktigt anses ha orsakat åtminstone sex dödsfall och mängder av skador. I en intervju i nr 14/2015 kommenterade Autolivs vd Jan Carlsson Takatas återkallande och berättade även om det rigorösa kvalitetsarbetet i Autoliv.
Rättelse
Faktarutan om Nordstjernan i nr 22/2015 innehöll dessvärre inte många rätt. Här är korrekta uppgifter:
1. Rosti omsatte 2,7 miljarder kronor 2013.
2. Etac omsatte 1,2 miljarder kronor 2013.
3. Ramirent omsatte 6,0 miljarder kronor 2013.
4. Ekornes är börsnoterat och inget annat. Oms��ttningen 2013 var 2,6 miljarder norska kronor.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.