”Vi ska bli bäst i världen”

Fika med Affärsvärlden: Richard Bergfors, vd på Max Hamburgare.

Richard Bergfors tar emot på hamburger­kedjan Max huvudkontor på Östermalm i Stockholm. Han är ledigt klädd och berättar att han nyss kom tillbaka från Åre, ett ställe han betraktar som sitt andra hem.

– Så ofta jag hinner och kan så är jag någonstans i en skidbacke både i och utanför pist, säger han.

Redan i tidig ålder reste han och familjen till de norrländska fjällen. Men att koppla av helt från det som är hans allra största passion är svårt.

– Jag fick så mycket frågor om vilka hamburgare som jag gillade bäst så jag startade ett Instagram-konto.

Med signaturen @burgerspotting fotograferar och recenserar han hamburgare från världens alla hörn på nätet. Och Richard Bergfors är inte ensam om sitt intresse. Han har närmare 13 000 följare.

Nyligen gick han igenom delar av Åres hamburgeutbud, liksom några finska burgare. De finska fick hårda domar och mycket låga betyg.

– Det har aldrig varit så populärt att äta hamburgare som nu. Det är en riktig burgerhajp. Hamburgaren har kommit in i finrummet och blivit en rätt som finns i hela världen. Nuförtiden har ju även stjärnkrogar hamburgare på menyn. Intresset är stort och konkurrensen ökar men då gäller det bara att göra det bättre än alla andra.

För Richard Bergfors går hobby och jobb in i varandra. Max startades av hans föräldrar 1968 i Gällivare och är Sveriges äldsta hamburgerkedja. Han har därmed vuxit upp inte bara med utan i familjeföretaget som en gång i tiden även rymde en hotellrörelse. Han har också provat de flesta rollerna i företaget genom åren och har på så sätt vuxit in i rollen som vd.

Sedan 2002, när Richard tillsammans med brodern Christoffer Bergfors tog över det operativa i Max, har det gått snabbt framåt. Omsättningen har femdubblats till närmare 2 miljarder kronor och nyligen öppnade bolaget sin hundrade restaurang i Sverige.

Nu väntar en internationell expansion. Kedjan är fortfarande liten utanför Sverige men visionen är klar.

– Vi ska bli bäst i världen på hamburgare. Vi är passionerade och vill gärna dela med oss av det. Ambitionen är att växa med ytterligare 50 restauranger de närmaste åren i Sverige men expansion ska även ske i Norge. Sen står övriga Europa på tur.

Hur ska ni lyckas?

– För att vi ska kunna konkurrera med jättar som McDonald’s så måste vi slå dem där de är svaga. I vårt tycke kvalitet och smak och mer mjuka värden. Det har vi lyckats bra med i Sverige och nu ska vi även försöka lyckas med det i fler länder.

Lockar börsen?

– Som familjeföretag ser vi inget syfte att finnas på börsen. Vår långsiktighet är en styrka och en börsmiljö kan hindra det. Vi tänker annorlunda än många andra i branschen. För oss är hållbarhet och klimat en viktig del av företaget.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.