Volvo och Skanskasviker oftast

Bokslutskommunikérna är i antågande. Vinståret 2002 blir svagt. Ändå talar historien för att majoriteten av bolagen kommer att slå analytikernas förväntningar under sista kvartalet. Det visar Affärsvärldens kartläggning av storbolagens rapporter de senaste sju kvartalen. Här är stjärnorna, rötäggen och dem du kan lita på.

Successivt under det gångna året har analytikerna tvingats skriva ned sina alltför optimistiska prognoser på 2002. Nedjusteringar under året är visserligen legio på den säljinriktade finansmarknaden. Men neddragningen i fjol hör till de mer dramatiska. Enligt SMEs sammanställning av analytikernas prognoser har vinsten före skatt för de 50 största bolagen sänkts från 280 till 180 miljarder kronor under året.

En paradox på aktiemarknaden är företagsledningarnas vilja att överträffa analytikernas kvartalsförväntningar och på så sätt bygga upp ett rykte av att kunna leverera resultat. Trots att helårsprognoserna för 2002 har skalats av har 60-70 procent av de 30 största bolagen lyckats med just detta, att under var och ett av de tre första kvartalen överträffa genomsnittet av analytikernas prognoser.

Av dem är SKF börsens klarast lysande rapportstjärna. Vid samtliga av de senaste sju kvartalen har kullagertillverkaren med tvåsiffriga procenttal slagit analytikernas genomsnitts-förväntningar. Besked kommer 28 januari om det blir da capo i bokslutskommunikén.

Även trion SCA, Autoliv och Atlas Copco har imponerat. I rapport efter rapport har de presterat bättre resultat än väntat. Nokia, känd för att guida lågt och redovisa högt, är en annan stark rapporterare. Hennes & Mauritz och Stora Enso har också ett bra facit.

Illavarslande i ABB
Gemensamt är att alla kommer med sina siffror tidigt. Samtliga rapporterar i år under vecka fyra, fem eller sex. En konsekvens är att signalerna från storbolagen i början av rapportsäsongen sannolikt kommer att överskatta vad som väntar i slutet.

En het kandidat till att dra ned genomsnittet är krisbolaget ABB. Bolaget sköt nyligen fram bokslutskommunikén två veckor till 27 februari. Skälet är höstens strukturprogram. Det bådar illa. Dessutom är historien usel. En enda gång de senaste sju kvartalen har industrikonglomeratet slagit förväntningarna. Byggbolaget Skanska har samma mediokra facit.

Andra med ovanan att överraska negativt är Volvo och Ericsson. Även Nordea och Föreningssparbanken har haft problem att leva upp till förväntningarna. Men båda bankerna överraskade positivt i sina rapporter för tredje kvartalet.

Sov gott med Match
Att bli fintad upp på läktaren uppskattar ingen. I det avseendet skiljer sig inte analytikerna, måna om sitt rykte, från resten av människosläktet. Oavsett om de legat för högt eller lågt så kommer de då att ha en hel del att förklara för sina kunder.

Men de som följer Europolitan och Swedish Match kan sova gott. Överraskningarna från teleoperatören och tobaksbolaget brukar utebli. Det är de två bolag som avvikit minst från analytikernas genomsnittsprognoser för kvartalsresultaten. Besked ges 30 januari respektive 11 februari om den fina trenden fortsätter. Astra Zeneca som rapporterar 30 januari och Securitas som rapporterar 11 februari är andra som är skickliga på att pricka kvartalsprognoserna.

En stor dos lugnande medel mot mardrömmar om prognoser uppåt väggarna rekommenderas däremot inför rapporterna från ABB, Scania, Skanska och Volvo. Majoriteten av analytikerna har med undantag för några få tillfällen legat galet. Här verkar det finnas ett samband mellan företag som misslyckats att leva upp till förväntningarna och avvikelserna från analytikernas snittprognoser. Rapportsäsongen kan börja.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.