25 oktober

”Hemskt behöva avskeda”

Svenskan Denise Persson är global marknadschef på Snowflake, i september noterat på New York-börsen och nu med ett börsvärde på runt 600 miljarder kronor. Ledarskap i ett amerikanskt startupbolag ligger långt från den svenska modellen, berättar hon för Afv.

Det har gått tre veckor sedan börsnoteringen, och i Denise Perssons hus i Menlo Park i Kalifornien avslöjar kartongerna i hallen att ett nytt hemmakontor håller på att inredas.

“Noteringen var en milstolpe på Snowflakes resa, och vi lyckades göra den till en positiv upplevelse för alla anställda, vilket kändes extra viktigt i dessa coronatider”, säger hon.

För marknadsavdelningen, som hon ansvarar för, innebär noteringen en ny spelplan med kraftigt ökat kännedom om varumärket och tusentals skrivna artiklar om bolaget.

“En börsnotering är ju en av de största marknadsaktiviteter du kan genomföra, numera rapporterar tidningar som Wall Street Journal om oss nästan dagligen”, konstaterar Denise Persson.

Börsnoteringen av Snowflake är årets största på New York Stock Exchange. Foto: AP Photo/Frank Franklin II

Större notering än Google

Börsnoteringen av Snowflake blev inte bara årets största börsnotering på New York Stock Exchange utan även den största någonsin för ett mjukvaruföretag. Teckningskursen sattes dagen innan noteringen till 120 dollar, vilket gav en värdering på över 33 miljarder dollar. När handeln drog igång stack kursen rakt upp och hade innan dagens slut dubblerats.

“Vår notering blev större än Googles, nu kommer alla framtida noteringar att jämföras med Snowflake.”

Snowflake är Denise Perssons tredje börsnoteringen men omfattningen är fortfarande svår att ta in där hon sitter i sin trädgård några veckor senare, hon poängterar att börsnoteringen var en milstolpe, inte målet.

”Noteringen är ju bara början, nu måste vi växa in i vår värdering.”

Snowflake, som erbjuder flexibla datalagringstjänster i molnet för företag, grundades 2012 av data warehous-experterna Benoit Dageville, Thierry Cruanes and Marcin Zukowski. De hade tidigare hade jobbat tillsammans på Oracle. Namnet Snowflake ska de tre ha fått inspiration till från skidorten North Star i närliggande Lake Tahoe, där de spenderat mycket tid.

Fyra år senare rekryterade Denise Persson till jobbet som global marknadschef, efter att ha tagit mjukvarubolaget Apigee till både en börsnotering och exit genom försäljning till Google. Då var Snowflake fortfarande i en uppstartsfas, utan intäkter och med endast ett hundratal anställda.

Idag har Snowflake nästan 2 500 anställda, varav 600 anställts under pandemin. Under första halvåret 2020 omsatte bolaget 242 miljoner dollar, vilket motsvarar drygt 2 miljarder kronor. Bland bolaget investerare märks kända riskkapitalfirmor som Sequoia Capital och Dragoneer Investment Group.

På Snowflakes svenska kontor på Mäster Samuelsgatan i Stockholm som öppnades under 2018 finns ett 50-tal medarbetare. Koncernen har idag, förutom USA och Sverige, kontor 17 andra länder.

På Snowflake leder Denise Persson idag 200 personer som rapporterar till henne, ett marknadsföringsteam och ett säljutvecklingsteam.

Denise Persson
Marknadschef på Snowflake. Bosatt i Menlo Park, Kalifornien.
Familj: Make Niclas och två barn
Bakgrund: Jobbat utomlands i över 20 år, först i Paris och sedan i Denver, Washington DC och Silicon Valley. Var tidigare marknadschef på amerikanska cloud-bolaget Apigee i San Jose, som börsnoterades 2015. Innan dess var hon marknadschef på ON24 i San Francisco. Jobbade i tolv år som global marknadschef på Genesys, först i Paris och sedan i USA.
Styrelseuppdrag: ON24, Neo4j, LightStep

Ny VD för nytt skede

Resan mot en börsintroduktion började förra året, innan dess var Snowflake enbart fokuserat på innovation och tillväxt. Nu var det dags för nästa steg, och holländaren Frank Slootman. med två framgångsrika börsnoteringar på sitt cv tog över som VD.

Det spekulerades i tidningarna om varför styrelsen valde att byta VD, trots att bolaget växte över alla förväntningar. Denise Persson säger att det var ett nytt skede, där det behövde en ny sorts ledare.

“Fler borde ha insikten när det dags att lämna över till en ny kraft”, säger hon.

Redan efter några veckor förklarade Slootman i en intervju att Snowflake hade en fantastisk produkt men, menade han, det fanns brister i organisationen.

“Frank är väldigt tydlig och rak”, säger Denise Persson.

Frank Slootmans inträde innebar förändringar, och flera chefer valde att lämna bolaget. Denise Persson hörde till en av dem som han ville ha kvar.

“Jag arbetade redan enligt en modell med tydliga mål som var ganska lik hans sätt att tänka.”

Denise Persson är full av lovord för sin chef.

“Han bygger elitteam där alla har sina unika styrkor, och som chef kan jag helt fokusera på min egen avdelning eller enhet eftersom jag vet att alla gör vad de ska.”

Snowflake är idag, enligt Denise Persson, också ett bolag med väldigt tydliga mål som alla förstår och jobbar mot.

“Överst på listan över företags mål finns ett omsättningsmål och på andra plats kommer positionering.”

Allt som företaget gör är för att nå dessa två mål, men hur det sker är upp till varje avdelning.

“För oss på marknadsavdelningen handlar det främst om att bygga en pipeline för säljarna”, säger hon.

De tydliga målen gör, enligt henne, också att samarbetet mellan olika delar av företaget fungerar bättre.

“En organisation blir långsam om du behöver sälja in till en avdelning varför du behöver hjälp att göra en sak. Om du har extremt tydliga mål så behöver du inte det.”

Även Snowflakes styrelse har genomgått förändringar. Numera finns det en tydlig mentor i styrelsen för bolagets alla chefsfunktioner, och för egen del nämner hon Jeremy Burton som framgångsrikt ansvarat för marknadsföringen i flera stora bolag, som Dell.

”Det är en otrolig tillgång att ha en sådan person att vända sig till för att få råd.”

Hon fortsätter:

“Vi hade en bra CEO innan också, men Frank Slootman var rätt person för att leda bolag under nästa fas på resan.”

Fakta Snowflake

Snowflake är ett amerikanskt molnbolag som säljer datalager som tjänst. Bolaget omsatte under halvåret 2020 drygt 240 miljoner dollar och har nästan 2 500 anställda.  Snowflake noterades på New York-börsen i september till en värdering på drygt 33 miljarder dollar. Efter det har kursen stigit kraftigt och börsvärdet ligger nu på cirka 68 miljarder dollar.

Tror inte på svenska ­modellen

Denise Persson återkommer flera gånger under intervjun till hur viktigt det är att som chef vara tydlig och rak, både när det gäller mål och feedback till medarbetarna.

“Det är obehagligt och otrevligt att behöva ge negativ feedback och när du måste avskeda någon så är det hemskt, du sover inte natten innan.”

Trots det så tror Denise Persson inte på lösningar som omplaceringar och långa utdragna förhandlingar, och den svenska modellen med anställningstrygghet saknar hon inte.

“Om någon inte fungerar måste du som chef ta tag i det på en gång, allt annat är oschysst mot resten av teamet, men det är också viktigt att hantera det bra så att den anställda behåller självförtroendet och får en bra ersättning.”

Att flytta den anställda till en annan avdelning är, enligt henne, ofta bara en ursäkt för att som chef slippa hantera problemet.

“Risken för att den anställde inte fungerar på den andra avdelningen är stor.”

Denise Persson är också en förespråkare av kompensationsbaserade ersättning.

“Jag gillar verkligen att du får betalt för det du bidrar med. På Snowflake styr bolagets resultat hur stor potten blir men sedan kan jag som chef fördela den som jag vill, de anställda kan få från 50 procent till 200 procent av sin målbonus.”

Slipper trafik och stress

Snowflakes huvudkontoret i San Mateo, söder om San Francisco, har varit stängt sedan i mars, och precis som för de flesta andra har företaget tvingats hitta nya sätt att arbeta.

”Snowflake gick tidigt ut och sade till alla chefer att de har ett ansvar att hålla kontinuerlig kontakt med alla anställda, det handlar om att se till att de vet att vi är där för dem till hundra procent.”

Det gäller också, säger Denise Persson, att förstå att många anställda jobbar med barn omkring sig och att andra kanske har en jobbig social situation då de bor ensamma.

Denise Persson tror att pandemin kommer att ändra hur Snowflake arbetar även framöver.

“Personligen upplever jag stora fördelar med att slippa trafik och stress, i vanliga fall skjutsar jag barnen till skolan på morgonen och har nästan alltid den där känslan av att vara sen. Bara att ta sig från ett möte till ett annat på kontoret tar tid jämfört med att byta mellan olika Zoom-möten.”

Framöver blir det förmodligen delad vecka mellan hem och kontor.

“Vi kanske åker in till kontoret de dagar vi har möten men jobbar hemma resten av veckan.”

Vill nå Fortunes drömlista

Noteringen som milstolpe har passerats och nu behövs en ny inspirationskälla.

”Fortune listar varje år världens 20 mest beundrade teknikföretag, vi har en chans att nå den listan. Jag vet inte hur och när, men det är min vision och inspirationsmål.”

På frågan om hur mycket hon själv tjänade på börsnoteringen av Snowflake vill hon inte riktigt svara.

“Det mesta är bundet i företaget, och jag ingen önskan att sluta jobba.”

Hon skulle möjligtvis, säger hon, kunna tänka sig att lägga ännu mer tid på styrelsearbete. Denise Persson sitter bland annat i styrelsen för svenskgrundande och snabbväxande startupbolaget Neo4j, som också är baserad i Silicon Valley.

Nu är det dock framåt som gäller för Denise Persson, noteringen är avklarad, och snart är det förmodligen dags för nästa Zoom-möte i hemmet på ­Stanford Avenue.