Analys Net Insight
Förhoppningsbolaget Net Insight
Stockholmsbolaget Net Insight (dagskurs 5,00 kronor 14/7-2017) utvecklar och säljer nätverksprodukter som bland andra TV-bolag och nätoperatörer använder för att producera och distribuera rörlig bild i allehanda nät.
Nyligen tvingades bolaget gå ut med en vinstvarning som sänkte kursen nära 30 procent. Vinsten totalkollapsade i andra kvartalet, från plus 12 Mkr i fjol till minus 25-30 Mkr i år. Trots kursfallet är börsvärdet på 2 miljarder ganska ansenligt i förhållande till intäkterna.
Net Insight | SEK | |||
Börskurs: | 5,00 | |||
Antal aktier (miljoner): | 386,0 | |||
Börsvärde: | 1 907 Mkr | VD | Fredrik Tumegård | |
Nettokassa: | 200 Mkr | Styrelseordförande | Lars Berg | |
SvD Börsplus förväntningar | ||||
2016 | 2017E | 2018E | 2019E | |
Omsättning | 504 | 468 | 506 | 546 |
– Tillväxt | 34,0% | -7,0% | 8,0% | 8,0% |
Rörelseresultat | 52 | 14 | 40 | 71 |
– Rörelsemarginal | 10,4% | 3,0% | 8,0% | 13,0% |
Resultat efter skatt | 37 | 12 | 31 | 54 |
Vinst per aktie | 0,10 | 0,03 | 0,08 | 0,14 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Avkastning på eget kapital | 7% | 2% | 6% | 9% |
Operativt kapital/omsättning | 6% | 50% | 40% | 35% |
Nettoskuld/EBIT | -4,1 | -14,2 | -6,5 | -4,6 |
P/E | 50,9 | 164,7 | 61,8 | 35,3 |
EV/EBIT | 32,6 | 121,5 | 42,2 | 24,0 |
EV/Sales | 3,4 | 3,6 | 3,4 | 3,1 |
Lite grovt kan man sammanfatta läget i Net Insight som att bolaget egentligen är två. Dels är det ett moget bolag inom relativt traditionell TV-teknik med etablerade intäkter och vinster. Dels ruvar det på en het start-up inom nydanande streamingteknologi.
Den mogna rörelsen är det som syns i siffrorna idag. Här genereras intäkter som typiskt sett ligger inom intervallet 450–550 Mkr beroende på om det är ett år då kundernas investeringsvilja är på topp eller inte. Marknaden växer måttligt, 2-4 procent. Net Insight säljer egenutvecklade hård- och mjukvaruprodukter inom två produktlinjer, Nimbra och Scheduall. Detta sker med 60 procents bruttomarginal vilket medger upp mot 15 procents rörelsemarginal när allt klaffar.
Det är en bra affär för Net Insight som hittat en nisch där bolagets unika teknikkunnande kommer till sin rätt.
Den andra sidan av Net Insight, den heta start-upen, verkar på ett område som kallas Live OTT. OTT eller ”over-the-topp-content” har blivit det nya inom TV-industrin och handlar om rörlig bild som sänds via internet till diverse klienter, som Smartphones, TV-apparater eller surfplattor. Netflix och Svtplay är några exempel på OTT-tjänster som snabbt blivit populära och ändrat hur TV konsumeras.
Att sända live OTT till exempel av en fotbollsmatch är dock förenat med en del bekymmer. För att hindra att bilden hackar när man kör via internet buffras datan vilket fördröjer bildströmmen. Det är inget problem för den som sträckkollar House of Cards. Men när bildströmmen är en pågående fotbollsmatch som ligger 20-30 sekunder efter linjär TV och sociala media blir upplevelsen lätt lidande.
Det Net Insight har gjort är att utveckla en mjukvaruprodukt, SYE, som tack vare egenutvecklad teknik gör att skillnaden mellan linjär TV (som ligger 5-8 sekunder efter verkligheten) och online kan kapas ned mot enskilda sekunder. I praktiken försvinner ”spoiler”-risken med att titta online. Dessutom kan en leverantör med hjälp av SYE garantera att bildstömmarna på olika enheter är helt synkroniserade vilket öppnar möjlighet för nya tjänster – som att följa flera förare i samma racinglopp på olika skärmar.
Affärsmodellen för SYE bygger på ersättning per antal användare och gigabyte, tänker sig Net Insight. Om tjänsten slår igenom, med många användare som förbrukar mycket data, blir den intäktsmässigt mycket skalbar givet att Net Insight får gehör för modellen i kundledet.
SYE lanserades i början av 2016, genererar ännu inga betydande intäkter men har inkasserat några framgångar:
- Partnerskap med Tata Communications. Detta är en större ägare av nätinfrastruktur som integrerat SYE i sitt erbjudande. Ett tecken på att lösningen håller god teknisk höjd.
- Order från vadslagningsindustrin. En leverantör av streamade matcher till flera stora brittiska speloperatörer ska använda SYE för att eliminera problemet med laggande live-sändningar. Bildströmmen som produceras med SYE ska gå till skärmar i spelbutiker samt integreras i Bet365:s mobilapp.
- Tydligt intresse från bilsportsindustrin. Rättighetsbolaget bakom racing-serien Pirelli World Challenge ska använda SYE för synkroniserad bildström till olika skärmar. Inom racing verkar intresset för att följa olika förare och synvinklar samtidigt på olika skärmar stort. Lansering av detta sker under hösten 2017.
Vad kan man då säga om det här? Vi fastnar kring några frågor som är relevanta för Net Insight-aktien:
- Vad är den mogna rörelsen värd?
- Hur mycket värde skapar en lösning för kvalitativ Live-OTT (som exempelvis SYE)?
- Hur står sig SYE i konkurrensen på marknaden?
Några korta tankar kring varje punkt finns nedan:
Nuvarande vinstförmåga. En rörelse med de egenskaper som Nimbra- och Scheduall-affären har kan värderas till Ev/ebit 13-14 vilket ger ett värde kring 800 Mkr. Till detta kan vi lägga Net Insights nettokassa på 200 Mkr. Detta skulle motsvara cirka 2,50 kronor per aktie. Det var i dessa trakter aktien handlades innan kursen lyfte till väders i början av 2016 då Net Insight offentliggjorde sina insatser på Live-OTT-sidan.
Live-OTT – nischtjänst eller massmarknad? Att strömmad video är stort råder inget tvivel om. Men hur är betalningsviljan för att kunna följa live-event som racinglopp via flera skärmar? Att kunna streama en fotbollsmatch utan risk för att Twitterflödet går händelserna i förväg och förstör spänningen?
Net Insight lyfter gärna fram att tekniken skapar nya intäktsmöjligheter när mer reklam kan säljas på skärm två, tre och fyra som man tänker sig att den framtida TV-tittaren tar i bruk. Inom vadslagningsindustrin kan operatören hålla vaden öppna längre vilket betyder mer intäkter.
Känslan är ändå att detta är relativt begränsade intäktsmöjligheter och att potentialen ligger i att synkronisering och minimal fördröjning blir en hygienfaktor vid stora live-event som fotbollsmatcher där betalningsviljan är hög i slutkundsledet. Det sänds många timmar sådant material till många tittare världen över, särskilt under VM- och OS-år.
Ett extremt grovhugget exempel på vad detta kan innebära finns i tabellen längst ned. Kalkylen visar att man snabbt kan se stora intäkter på radarn men är oerhört känslig för antaganden som andel gigabyte som går via SYE-lösningar och prispåslaget för detta.
SYE:s konkurrenskraft? På kort sikt lär aktiens öde styras av om Net Insight lyckas värva nya pilotkunder för SYE. En dröm vore till exempel att sociala media som Twitter börjar använda SYE för att göra sportsändningar. Det blir också viktigt att följa om tittande på fler skärmar blir en populär sak när Pirelli World Challenge startar till hösten.
En tredje viktig faktor är konkurrensbilden. Stora aktörer som Akamai investerar tungt i liknande lösningar som Net Insight. Även om svenskarna skulle ha rätt i att SYE är den nu enda existerande lösningen för synkronisering och ultralåg fördröjning (max 2-3 sekunder) för alla klienter som finns på marknaden, så finns risken att det duger med näst bästa om det kommer från en större och starkare aktör.
Sammantaget är Net Insight ett lönsamt företag som ändå har stora inslag av förhoppningsbolag. Vinstvarningen handlar mest om att den mogna delen av bolaget är mer cyklisk än befarat medan potentialen i SYE finns kvar. SYE-förhoppningarna prissätts nu implicit till runt 1 miljard kronor, vilket är förstås är en stor siffra. Inte en orimlig värdering, om ett positivt scenario ser ut att bli verklighet (se nedan i räkneexemplet). Men det är långt ifrån så att man får förhoppningarna på köpet.
Börsplus stannar vid ett neutralt råd för Net Insight i väntan på besked kring fler order och partnerskap för SYE.
Marknadsmöjlighten för Net Insights framtidsprodukt, SYE
Nedan skissar vi löst på vad SYE kan betyda för Net Insight i ett framgångsrikt scenario på lång sikt. Det är mest att se som ett räkneexempel med många extremt osäkra variabler. De mest kritiska är:
- Hur mycket av gigabyte-konsumtionen i framtidens nät som kräver den tjänstekvalitet som SYE levererar (vi säger här 5% och tänker oss det som en proxy för sport).
- Vilket prispåslag kan nätoperatören/TV-bolaget ta för den kvalitetsförbättringen. Vi har använt 25% ovanpå vad Akamai för tillfället tar för stora laster till hög kvalitet.
- Net Insights andel av marknadsvärdet. Det kan ju utan vidare vara noll givet att det finns ett flertal initiativ från andra aktörer på området. Men svenskarna ligger längst fram just nu.
Exemplet nedan landar i en framgångsrik etablering av SYE kan översättas till nästan 10 kronor per aktie i börsvärde för Net Insights del.
Marknadsdrivande faktor | Antagande | Kommentar |
Streamat antal GB per hushåll och månad 2021 | 183 | Prognos från Cisco för FTTH-hushåll |
Varav Live-innehåll med behov av SYE | 5% | Börsplus gissning baserat på andel sport |
Pris per GB för innehållsägare (USD) | 0,15 | Distribution via bästa CDN från Akamai |
Prispåslag per GB för SYE-kvalitet | 0,03 | Börsplus gissning – 25% högre pris- |
Årsvärde SYE-funktionalitet per hushåll (USD) | 3,294 | 183 GB x 5% x 0,03 cent x 12 mån |
Antal hushåll (miljoner) | 300 | Gissning fiberiserat för Amerika + Europa |
Marknad SYE-funktionalitet (milj dollar) | 988 | Årsvärde/hushåll (3,294) x antal hushåll |
Andel Net Insight | 15% | Gissning. Många ska dela på kakan. |
Årsintäkt Net Insight (Mkr) | 1245 | 990 milj dollar x 15% x 8,40 |
Värdering av intäktsströmmen | Värde | Kommentar |
Rimligt värdering av årsintäkterna | EV/s 3,0 | |
Värde intäktsström SYE | 3735 | Årsintäkt x 3,0 |
Värde per aktie | 9,60 |
Största ägare | Andel av kapital |
Jan Barchan | 12,32% |
Lannebo Fonder | 9,92% |
Alecta Pensionsförsäkring | 6,15% |
Avanza Pension | 5,81% |
Handelsbanken Fonder | 5,05% |
Nordnet Pensionsförsäkring | 3,68% |
AMF Försäkring & Fonder | 2,24% |
Dimensional Fund Advisors | 1,30% |
Net Insight AB | 1,10% |
Rafi Barsum | 1,03% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.