9 frågor: Jan Åström, vd på Munksjö

Ni är i bråk med konkurrensmyndigheterna i Bryssel. Vad händer?

– I februari anmälde man att vi skulle ha räknat fel på vår marknadsandel på baspapper till sandpapper i samband med fusionen. Vi har svarat att vi anser att all information vi lämnat är korrekt och väntar nu på kommissionens svar.

Några kostnader reserverade?

– Nej. Vi känner oss ganska trygga. Det kan maximalt kosta oss 1 procent av omsättningen 2012, cirka 6 miljoner euro.

Hur ser bolaget ut om fem år?

– Då tror jag att vi är lite större. Just nu koncentrerar vi oss på att leverera på våra målsättningar för det nya bolaget, men självklart ska vi i framtiden växa inom specialpapper.

Nya sparåtgärder alltså?

– Målet är att ha bättre marginaler än i dag. Det är viktigt att komma ihåg att vi är verksamma inom marknader med god organisk tillväxt. Vi jobbar kontinuerligt med att optimera vår kostnadsbas för att nå vårt lönsamhetsmål.

Ni har redan räknat hem synergierna ni tänkte er med fusionen?

– Det kommer att vara färdigt redan i höst och hamnar i den övre delen av det spann vi har uppgivit, närmare 25 miljoner euro än 20 miljoner.

Skuldsättningsgraden är låga 0,6, väl under ert tak på 0,8. Då kanske ni tittar på att förvärva företag?

– Som SCA:s förre styrelseordförande Bo Rydin brukade säga, vi ska vara rädda om vår balansräkning. Men givetvis är strategiska tillväxtmöjligheter alltid intressanta att utvärdera.

Finns det samordningsfördelar mellan papper till sandpapper och dekorpapper till golv eller till huspaneler?

– Jadå, det nya bolagets storlek är av betydelse. Synergierna har ju främst uppnåtts inom inköp och effektivisering av organisationen. Vi använder exempelvis samma inköpsorganisation, produktutvecklingscenter och it-system.

Hur utvecklas marknaderna?

– Vi verkar i segment som i de flesta fall växer mer än BNP. Exempelvis växer vår marknad för dekorpapper organiskt med 2–3 procent per år.

Hur är konkurrensen?

– Det har inte blivit fler konkurrenter utan större och färre, och antalet pappersmaskiner har också blivit färre.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.