Academedia ökar omsättningen – vill växa internationellt

Utbildningsbolaget Academedia redovisar ökande omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan.
Academedia ökar omsättningen – vill växa internationellt - katarina-wilson-compressed
Academedias tf VD Katarina Wilson. Foto: Academedia

Rörelsevinsten ökade. Nettovinsten krympte dock.

Omsättningen steg 9,7 procent till 4 433 miljoner kronor (4 041). Den organiska försäljningstillväxten var 8,5 procent (4,3).

”Verksamhetsårets andra kvartal visar fortsatt god tillväxt, den organiska omsättningsökningen var 8,5 procent. Tillväxt, tillsammans med vuxenutbildnings- segmentets lyckade omställning, gör att kvartalets resultat är i linje med föregående år. Detta trots ökade kostnader under kvartalet, kostnader som kompenseras med ökad skolpeng först i januari 2024”, uppger tillförordnad vd Katarina Wilson i rapporten.

Rörelseresultatet blev 305 miljoner kronor (266), med en rörelsemarginal på 6,9 procent (6,6).

Justerat rörelseresultat blev 204 miljoner kronor (203), med en justerad rörelsemarginal på 4,6 procent (5,0).

Resultatet efter skatt blev 106 miljoner kronor (109), en minskning med 2,8 procent mot föregående år. Resultat per aktie hamnade på 1,01 kronor (1,16).

Antalet barn och elever i för-, grund- och gymnasieskola ökade med 3,6 procent och uppgick till 101 292 i genomsnitt under kvartalet (97 767).

Baserat på drygt 80 procent av skolpengsbeskeden för 2024 uppgår den preliminära skolpengsökningen till drygt 4 procent (5,3) i svensk förskola, drygt 5 procent (5,2) i grundskola och närmare 4 procent (3,9) i gymnasieskolan. I Norge förväntas skolpengen öka 5,5 procent (9), skriver Academedia. Företaget påverkas även av kostnadsinflationen. Indexuppräknade hyreshöjningar blir 6,5 procent (10,9).

Academedia siktar på att fortsätta växa internationellt.

”Cirka 25 procent av Academedias omsättning kommer idag från verksamheter utanför Sverige. Vårt långsiktiga mål är att den siffran ska öka till 50 procent. Vi fortsätter att inventera olika förvärvsmöjligheter och möjligheten att växa organiskt även internationellt”, uppger Katarina Wilson.

Academedia, Mkr Q2-2023/2024 Q2-2022/2023 Förändring
Nettoomsättning 4 433 4 041 9,7%
Organisk försäljningstillväxt, procent 8,5 4,3 97,7%
Rörelseresultat 305 266 14,7%
Rörelsemarginal 6,9% 6,6%
Justerat rörelseresultat 204 203 0,5%
Justerad rörelsemarginal 4,6% 5,0%
Nettoresultat 106 109 -2,8%
Resultat per aktie, kronor 1,01 1,16 -12,9%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.