Saab
Saabs bakslag i USA: Jätteprojektet försenas – värt tiotals miljarder

Det blåser hård motvind för Saabs amerikanska miljardprojekt.
Serieproduktionen av det gigantiska skolflygsprojektet, värt 100 miljarder kronor, skulle börjat redan för några år sedan. Det var 2018 som USA:s flygvapen gav Boeing och Saab kontraktet.
I mitten av januari sköt USA:s flygvapen upp projektet ytterligare. För Saab handlar det om att faktureringen på tiotals miljarder kronor nu flyttas fram i tiden. Och dessförinnan måste man också leverera ytterligare fyra testplan år 2026.
Någon information till börsen har Saab inte lämnat och på frågor från Affärsvärlden om projektets försening hänvisar presstjänsten till beställaren ”eller till Boeing som är ‘prime contractor’ visavi kunder”.
351 flygplan
Boeing och Saab hade i nära fem år arbetat gemensamt med att utveckla ett avancerat, digitalt och högteknologiskt utbildningssystem. Kontraktet de vann 2018 omfattade i en första omgång 351 flygplan, 46 simulatorer och ett komplett utbildningsprogram. Leveranserna skulle ske i omgångar med start 2022/2023 och varit helt klart 2034. Saab ska i princip leverera allt i planet från cockpit och bakåt.
Hela kontraktet hade en fast prislapp – något som åtminstone huvudpartnern Boeing har fått ångra djupt. Problemen startade med att katapultstolarna inte fungerade och efter det har problemen avlöst varandra.
2022 tvingades Boeing för första kvartalet redovisa en extraordinär förlust på 367 miljoner dollar. I dag kan Boeings samlade förlust över budget på projektet beräknas till över en miljard dollar.
Tyst från Saab
Saab har aldrig lämnat någon information om hur stor del av Boeing-kontraktet som föll på Saab eller hur det förlöpt ekonomiskt sedan 2018. Detta trots att det uppskattningsvis är värt 30–40 miljarder kronor.
På telefonkonferensen efter Q3-rapporten i höstas var Saabs VD Micael Johanssons besked: Obalansen mellan få leveranser, höga startkostnader och fasta produktionskostnader skulle rätta till sig över tid.
Johansson uppgav också att det nog var därför det skulle dröja några år innan Saab kom tillbaka till bra siffror för bolagets flygdivision.

Men det var innan den 15 januari i år då USA:s flygvapen kom med ett nytt besked. De vill inte lösa ut kvarvarande frågetecken under kommande serieproduktion. I stället begär USA ytterligare fyra testplan, utöver de fem som Boeing/Saab redan har levererat. För dessa har Saab fått 118 miljoner dollar.
“Den omarbetade leveransplanen har gjorts för att reducera risk och öka vår tilltro till planets utformning”, motiverar Andrew Hunter, inköpschef på USA:s flygvapen, beskedet i pressmeddelandet.
De nya testplanen väntas levereras 2026. Något pris har inte angetts, och Saab vill inte kommentera testplanen.
”Vi kommenterar aldrig eventuella framtida ordrar”, säger Saabs presschef Mattias Rådström.
Oklart vem som får betala
Enligt amerikanska medier är det oklart om det är köparen eller säljaren som ska betala för de nya testplanen.
Saab har redan satsat mångmiljardbelopp på projektets utveckling tillsammans med Boeing. De två byggde, till helt egen kostnad, två flygande prototypplan.
Saab har också byggt en helt egen produktionsanläggning i USA för 350 Mkr. Vid serieproduktion skulle anläggningen ha cirka 300 anställda. I dag har den enligt Saab omkring 180.
Läs också: Saabs VD efter kursrusningen: “Växtvärk”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.