Alla tjänster ur funktion hos Swedbank

Swedbank har omfattande it-problem vilket påverkar banktjänster. Under förmiddagen har vissa tjänster börjat fungera igen men det går inte att genomföra transaktioner.

Problemet uppstod runt klockan ett i natt och banken har identifierat vad som har gått snett, säger Unni Jerndal, presschef på Swedbank.

– Det är ett internt fel. Vi arbetar med full kraft för att lösa situationen, säger hon.

Hon vill inte svara på om haveriet orsakats av någon it-uppdatering. Det rör sig inte om någon cyberattack som riktats mot banken, enligt presschefen. Det finns i nuläget ingen prognos för när felet kan vara åtgärdat.

Under förmiddagen har bankens hemsida, app, kundcenter samt kortbetalningar börjat fungera igen.

När det inte går att komma fram på telefon har banken hänvisat till kundtjänst via sociala medier, som Facebook och Twitter.

Unni Jerndal meddelar att kunder som lidit ekonomisk skada av haveriet ska kompenseras. Banken har cirka åtta miljoner privatkunder och 600 000 företagskunder i Sverige, Estland, Lettland och Litauen.

– Vi ber verkligen om ursäkt, säger hon.

Driftstörningarna påverkar även de Swedbankkunder som vill använda betaltjänsten Swish.

“Swedbank och Sparbankerna arbetar för fullt med att lösa problemet och vi uppdaterar vår hemsida när status ändrats”, skriver Swish.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här