Analytiker: om SKF

Mot bakgrund av tredje kvartalets semesterstörningar och att konjunkturen står inför ett slags vägskäl ligger fokus än mer än vanligt på vad SKF säger om framtiden.

Närbesläktade ämnen är den framtida produktionsnivån och det eventuella behovet av ytterligare besparingar.

– Generellt sett är det framtidsutsikterna som är viktigast och det gäller även SKF, framför allt för att de är först ut med en tydlig prognos. Jag tror att de vågar höja prognoserna något, säger Oscar Stjerngren, analytiker på Öhman Fondkommission, till Nyhetsbyrån Direkt.

I samband med förra rapporten spådde bolaget att efterfrågan skulle bli oförändrad jämfört med det andra kvartalet. Samtidigt bedömdes minskningen i försäljningsvolymen blir “något mindre” än vad den procentuellt var under första halvåret, det vill säga bättre än -28,9 procent.

– Det tror jag inte att SKF kommer att avvika från. Snarare har man fått generella signaler om att det har tagit lite fart igen efter sommaren även om det inte har varit några stora förändringar, fortsätter Oscar Stjerngren.

Konsensusbilden är liktydig. I snitt spår analytikerna att volymfallet i det tredje kvartalet kommer att uppgå till 24,7 procent, enligt SME Direkts sammanställning av analytikernas prognoser.

Till saken hör att pris/mix-faktorn enligt bolagets guidning kommer att komma ned från de föregående kvartalens historiskt höga nivåer, om än fortfarande vara positiv. Enligt SME-enkäten kommer pris/mix ligga på 3,4 procent och den totala försäljningsnedgången landa på 12,2 procent (-11,9 procent i det andra kvartalet).

– Vi tror att den brutala lagerneddragningsprocessen börjar vända åt det positiva håller för SKF, efterfrågan från fordonskunder har hämtat sig och vi tror att detta kommer att sprida sig till andra områden de kommande månaderna, skriver Société Générale i en kommentar inför rapporten.

Banken tror dock att utsikterna från SKF även fortsatt kommer att innehålla försiktighet. Därför bör extra uppmärksamhet riktas mot vad vd Tom Johnstone säger om produktionsnivåerna. Sociéte Générale tror att SKF kan komma att öka produktionsnivån redan under det fjärde kvartalet för att inte missa försäljningsmöjligheter när efterfrågan börjar ta fart.

– SKF bör gradvis krypa upp mot försäljningsnivån men det kommer fortfarande vara underproduktion i det tredje kvartalet. Jag tror att SKF kommer att underproducera även i det fjärde, fast mycket mindre, säger Oscar Stjerngren.

Medan division Automotive med all sannolikhet har gynnats av skotningsprogram och liknande kommer siffrorna för Industrial troligen fortsätta att trenda nedåt på sekventiell basis.

“Efterfrågan från OEM:s (orginaltillverkare) i Europa har varit svag. Om detta fortsätter tror vi att SKF kommer att lansera ytterligare sparpaket”, skriver DnB Nor i en införtext.

Bolagets mål är att Automotive ska vända till lönsamhet, exklusive strukturkostnader, i slutet av 2009. Det skiljde inte så värst många miljoner i det andra kvartalet men det är, trots alla stimulanser, ännu för optimistiskt att tro på plus redan i det tredje kvartalet, tror Oscar Stjerngren.

“Jag tror att divisionen fortfarande kommer att ligga på minus. Dessutom är det säsongsmässigt lägre volymer i det tredje kvartalet”, säger han.

Vad gäller hela koncernens rörelsemarginal, inklusive strukturkostnader, tror analytikerna i snitt på 5,5 procent för det tredje kvartalet (3,4 i andra kvartalet), negativt påverkad av bland annat de förlängda sommarstoppen. Noterbart är att situationen var den omvända förra året, mindre semestrar för att kunna möta efterfrågan.

De längre ledigheterna gör också att effekten av bolagets program för arbetstidsförkortning blir mindre i det tredje kvartalet än under det andra då denna uppskattades till ungefär 250 miljoner kronor.

SKF väntas ta omstruktureringskostnader om 207 miljoner kronor i det tredje kvartalet, enligt SME Direkts prognossammanställning.

SKF:s rapport för det tredje kvartalet som väntas på tisdag klockan 8.00.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.