Besatt av kunden

”Enda vägen till tillväxt är nöjda kunder. Det bara är så”, säger Danske Banks vd Thomas F Borgen.

Tre gånger i veckan går han upp klockan 05.00 på morgonen och cyklar i två timmar.

Danske Banks vd, norrmannen Thomas F Borgen, är övertygad om att alla ledare behöver ha ett ­balanserat liv för att fungera optimalt. För honom är cykling avkoppling. Men för drygt två år sedan kunde just ett cykellopp ha fått allvarliga konsekvenser. Det var den 6 juni och Thomas F Borgen hade avverkat 90 ­kilometer och det återstod 30 före ­målgång norr om Köpenhamn. Han cyklade tätt i en klunga när en cyklist i gruppen gjorde ett fel och utlöste en masskollision. Thomas F Borgen flög rakt upp i luften och landade med en smäll i asfalten på höften. Den gick helt av.

Nu är det kört, tänkte han. Redan i ambulansen ringde han en medarbetare för att försäkra sig om att ett kundmöte dagen därpå blev omhändertaget. Efter tre dagar på sjukhus skrev han ut sig själv för att inte missa ett strategimöte.

Efter flera operationer och en lång rehabilitering är han återställd och tänker inte så ofta på olyckan.

– Att bryta höften är en bagatell i det stora hela. Människor går igenom mycket värre saker. Jag vill inte leva i historien, utan se framåt.

En kort tid efter intervjun med Affärsvärlden blir Danske Bank, tillsammans med bland andra Nordea, utpekade i en stor internationell penningtvättshärva. Enligt danska tidningen Berlingske ska bankerna ha slussat flera miljarder kronor till skatteparadis. Danske Bank svarar att de misstänkta transaktionerna kan hänföras till bankens filial i Estland och att de skedde under åren 2011–2014, då de också blev ­föremål för utredning. Danske Bank säger sig inte veta med säkerhet om det verkligen handlar om penningtvätt.

Kanske kan Thomas F Borgens höga ambitioner kring fintech – innovativ finansiell teknik – också bidra till att motverka fram­tida penningtvättsförsök. Danske Bank har en uttalad ambition att bli den ledande banken inom området. Thomas F Borgen ser inte de talrika små, smarta, nystartade fintech-­bolagen som ett hot, utan som en möjlighet för banken att bli ännu bättre. Han omfamnar på samma sätt de nya EU-reglerna PSD2, som innebär att bankerna på kundens begäran kan tvingas att öppna upp sina system för andra aktörer.

– Bankerna står inför en formidabel omställning. Genomför vi inte den blir vi överkörda. Danske Bank ska inte bara överleva, utan vi ska sätta standarden. Vi kommer inte vara offer, utan utveckla framtiden.

Vägen dit ska bland annat gå genom bankens innovationslabb i Köpenhamn. I labbet, döpt till Mobile Life, utvecklas nya tjänster och produkter. I Danmark lanserades nyligen en betaversion av June, en digital plattform för investeringar, en instegsprodukt för att börja spara och investera i fonder. Tanken är att tjänsten ska lanseras även i Sverige, där det för övrigt också finns ett litet innovationslabb. Omkring 400 personer är anställda i banken för att komma på och utveckla nya genomförbara idéer. De har en helt annan bakgrund än det traditionella bankfolket.

– De ska använda den kompetens som finns bland våra 19 000 medarbetare för att skapa men framför allt påverka moderskeppet, det vill säga banken, säger Thomas F Borgen.

Han nämner Danske Banks app Mobile Pay, en motsvarighet till svenska bankernas gemensamma direkt­betalningsapp Swish. Appen har laddats ned över 3,3 miljoner gånger. Förra hösten inledde Danske Bank och den svenska start­uphubben UP46 ett samarbete. Tillsammans lanserades Thehub.se, en plattform där nystartade innovativa företag kan få hjälp med att hitta kapital och arbetskraft.

Kontoren blir samtidigt färre och färre. I dag har Danske Bank bara ett 30-tal kontor i Sverige. I Danmark är antalet kontor nu är nere på 100, mot 300 för bara några år sedan. Antalet kontor är ointressant, anser Thomas F Borgen. Det är tillgängligheten för kunderna och kundupplevelsen som är vägen till långsiktig tillväxt och existens­berättigande.

Danske Banks avkastning i fjol landade på 13,1 procent. Att det är lite under Swedbanks resultat, men i paritet med Handelsbankens, är något han nämner i förbifarten. Det är inte det som är det viktiga, säger han, utan kunden. Hela företaget måste genomsyras av en genuin förståelse för kunden.

Hans kundfokus är nästan maniskt. Thomas F Borgen har räknat ut att han träffar i snitt 1,9 kunder om dagen. Möten som han hävdar hjälper honom att förstå vad banken gör bra och vad som kan göras ännu bättre.

– Under lång tid hade vi tänkt för mycket inifrån banken ut till kund, i stället för att vända på det och tänka från kundens perspektiv och ta det in i banken.

Thomas F Borgen återkommer flera gånger till vikten av kundnöjdhet och är märkbart stolt över att kundnöjdheten i de fyra nordiska länderna fortsätter att öka samtidigt som bankbranschen i stort tappar i förtroende, enligt Svenskt Kvalitetsindex mätningar. I Sverige ligger Danske Bank trots ökningen dock fortfarande i mittenskiktet, slagen av bland annat Länsförsäkringar och Sparbankerna.

Anställda belönas också efter hans hjärte­fråga, då bonusnivån står i relation till hur nöjda kunderna är. Därför vill Thomas F Borgen inte heller nämna några siffror när det gäller att ta marknadsandelar i Sverige. Tidigare har det sagts att de svenska andel­arna skulle öka från 5 till 10 procent.

– Man tar fel beslut om man fokuserar på marknadsandelar. Enda vägen till tillväxt är nöjda kunder. Det bara är så.

Självklart finns ändå siffror. Antalet företagskunder ökar och affärsområdet Business Bankinghar en stark tillväxt på drygt 20 procent de senaste tre åren. Även investmentbanken växer med tvåsiffriga belopp, vilket kanske inte är så konstigt med den starka börsen och den glödheta noteringsmarknaden.

Via ett ramavtal med Riksgälden blir Danske Bank från och med april en av svenska statens cash management-leverantörer, och har hand om en stor del av statens svenska flöden och alla betalflöden i utländsk valuta. Avtalet innebär att samtliga 219 myndigheter blir kunder, de flesta helkunder.

Danske Bank är den näst största banken i Norden efter svenska Nordea. På den svenska marknaden är Danske på plats nummer fem. På privatmarknaden i Sverige har Danske historiskt haft en relativt svag tillväxt, men de senaste åren har det börjat röra på sig. Mycket tack vare ett samarbetsavtal som tecknades förra året med den fackliga centralorganisationen Saco, vars 23 förbund har 650 000 medlemmar. Ett riktat erbjudande utformades. Nyligen tecknades ett liknande avtal med Tjänstemännens centralorganisation, TCO, med 1,3 miljoner medlemmar. Det håller på att utformas och blir klart i maj. Danske Bank har också ­lämnat in ansökan till Finansinspektionen om att starta ett svenskt hypoteksbolag och räknar med att komma i gång under året.

Thomas F Borgen har inte undgått den ständigt pågående bolånediskussionen i Sverige och har förståelse för politikernas oro och rop på stramare regler.

– Även om jag rent logiskt tycker att marknaden ska reglera sådant här själv förstår jag att politikerna och myndigheten skärper kraven för att undvika att vi får oönskade makroekonomiska konsekvenser.

Här skulle sannolikt finansminister Magdalena Andersson (S) applådera. Om alla konkurrenter håller med är mer tveksamt. Nordeas vd Casper von Koskull har den ­senaste tiden debatterad med Magdalena Andersson om regeringens planerade ­avgiftshöjning till resolutionsreserven. En reserv som är tänkt att stötta bankerna vid nästa finansiella kris, utan att skattebetalarna ska behöva rycka in.

Men varför ska då en kund byta bank till Danske Bank? Thomas F Borgen medger att det kan vara svårt för kunderna att urskilja bankerna från varandra. I det läget finns det inget annat än att kunderna måste gå på upplevelsen.

– Fast bankerna skulle behöva diversifiera sig mer. Det hade varit bra.

 

TEXT: Karolina Palutko Macéus

En femtedel i Sverige

Koncernen

Intäkter: 48 miljarder danska kronor.

Rörelseresultat: 20 miljarder danska kronor.

Antal anställda: 19 000.

Privatkunder: 3,4 miljoner.

Företagskunder: 262 000.

Sverige

Intäkter: 8,9 miljarder kronor.

Rörelseresultat: 5,4 miljarder kronor.

Antal anställda: 1 300.

Privatkunder: 200 000.

Företagskunder: 35 000.

Thomas F Borgen

Ålder: 53 år.

Uppvuxen: Fredrikstad, Norge.

Familj: Hustru, fyra barn (tre söner och en dotter) 15–32 år gamla.

Bor: Villa i Köpenhamn.

Lön: 14,7 miljoner danska kronor.

Utbildning: Master­examen i företagsekonomi.

Karriär: Anställd i Danske Bank sedan 1997. 1999–2001: chefshandlare Danske Bank. 2001–2009: vd Fokus Bank. 2010–2012: chef för Danske Banks utlandsverksamheter. 2012–: vd Danske Bank.

Fritid: Cykling, dykning och skidåkning.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annons från AMF