Bico flerdubblar intäkterna samtidigt som förlusten stiger

Bioteknikbolaget Bico flerdubblar intäkterna samtidigt som förlusten steg i tredje kvartalet 2021 jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Jämförelsesiffrorna har räknats om för övergång till kalenderår med start i januari 2021.
Erik Gatenholm, Cellink
Erik Gatenholm.
Nettoomsättningen steg 291,6% till 315,6 miljoner kronor (80,6).

Den organiska tillväxten uppgick till 59% (49). Rensat för försäljning av icke återkommande pandemirelaterade hygienprodukter föregående år var kvartalets organiska tillväxt 80%.

Ebitda-resultat blev -33,8 miljoner kronor (-5,6).

Rörelseresultatet blev -91,3 miljoner kronor (-16,2).

Resultatet före skatt var -114,2 miljoner kronor (-11,5).

Resultatet efter skatt blev -105,0 miljoner kronor (-12,2). Resultat per aktie hamnade på -1,81 kronor (-0,26).

Bruttomarginalen uppgick till 73,1% (66,2). I kvartalet påverkades bolaget positivt av produktmix, bland annat från tillkommande bolag, jämfört med andra kvartalet 2021. I jämförelsekvartalet påverkades koncernen negativt av valutafluktuationer samt försäljningen av hygienartiklar som skedde till lägre bruttomarginal.

Rörelseresultatet har under kvartalet belastats med förvärvskostnader om totalt 4,7 miljoner kronor (9,8). Andra jämförelsestörande kostnader inkluderar implementeringskostnader för ERP om 2,7 miljoner kronor och kostnader för namnbyte och rebranding om 2,5 miljoner kronor.

“Bico fortsätter att visa en god försäljningsutveckling om 292% driven av M&A och 59% organisk tillväxt. Vi såg en god efterfrågan på instrument och reagenser och såg även en ökad andel intäkter från förbrukningsartiklar samt nya produktlanseringar. Vi lyckades med detta, trots att tre av koncernens bolag haft utmaningar i sin globala varuförsörjningskedja i kombination med underkapacitet i sin produktion. Vi har adresserat dessa utmaningar och bedömningen är att vidtagna åtgärder kommer få en gradvis effekt, från och med fjärde kvartalet 2021. Till följd av detta var orderingången under kvartalet starkare än omsättningen vilket genererat en signifikant ökning i koncernens orderstock”, säger Erik Gatenholm, VD och koncernchef för Bico i delårsrapporten.

“Vår mission är att fortsätta utveckla koncernens agenda för biokonvergens genom produktutveckling och innovation som resulterar i lösningar till våra kunder som adresserar de hälsoutmaningar vi står inför och som bidrar till framtidens hälsa. Vi fortsätter att investera för att skala upp vår organisation för att kunna leverera på vår långsiktiga tillväxtstrategi genom till exempel nyrekryteringar inom samtliga funktioner, större lokaler och investeringar i FoU. Under årets sista månader kommer vi fokusera på att se till att de åtgärder som genomförts för att komma till rätta med de utmaningar vi har med varuförsörjnings- och leveranskedjorna ger resultat”, säger Erik Gatenholm.

Bico, Mkr Q3-2021 Q3-2020 Förändring
Nettoomsättning 315,6 80,6 291,6%
EBITDA -33,8 -5,6
Rörelseresultat -91,3 -16,2
Resultat före skatt -114,2 -11,5
Nettoresultat -105,0 -12,2
Resultat per aktie, kronor -1,81 -0,26
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.