Burberry faller i London

Lyxvarubolaget Burberrys försäljning för årets första halva kom att ligga på oförändrade 1,1 miljarder pund.

Analytiker och investerare valde dock att fokusera på den vikande försäljningen i framför allt Kina och aktien backade 12 procent.

Försäljningstappet i Kina kommer samtidigt som en generell oro för avmattning i regionen. Burberry kommer nu att intensifiera kostnadsbesparingarna för att möta den svagare efterfrågan. Det uppger BBC.

– Den externa miljön har blev mer utmanande under årets första halva. Något som påverkade konsumenternas efterfrågan på lyxvaror på några av våra viktigaste marknader, sa bolagets vd Christopher Bailey.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.