Clas Ohlson ökade rörelseresultatet mer än väntat – positiv engångspost bidrog

Hemfixarkedjan Clas Ohlson redovisar ett bättre än väntat rörelseresultat i det andra kvartalet. En positiv engångspost på 24,9 miljoner kronor påverkade utfallet.
Clas Ohlson
”Just nu är vi mitt i det som är den mest intensiva perioden på året och vi tar oss an julhandeln med gott självförtroende efter att ha stängt det resultatmässigt bästa andra kvartalet i Clas Ohlsons 103-åriga historia. Även justerat för den stora engångspost avseende försäkringsutbetalning från Fora om 25 Mkr som vi, liksom många andra bolag, mottagit under kvartalet är resultatet på rekordnivå”, konstaterar VD Kristofer Tonström.

Omsättningen steg 4,0% till 2 117 miljoner kronor (2 036). Försäljningen har redan rapporterats via månadsrapporterna.

Bruttomarginalen var 43,1% (41,8).

Rörelseresultatet blev 204 miljoner kronor (148), väntat rörelseresultat var 165 miljoner kronor enligt Bloombergs konsensus. Rörelsemarginalen var 9,6% (7,3).

Exklusive effekter av IFRS 16 var rörelseresultatet 185 miljoner kronor (130).

I rörelseresultatet ingår en engångsutbetalning av konsolideringsmedel från Fora med 24,9 miljoner kronor.

Resultatet efter skatt blev 148 miljoner kronor (105). Vinsten per aktie blev 2,34 kronor (1,64).

Kassaflödet från löpande verksamhet var 267,8 miljoner kronor (73,2).

Försäljningen i november steg 6% till 1 021 miljoner kronor (960). Den organiska ökningen var 4%. I jämförbara enheter steg försäljningen också 4%. Försäljningen online steg 9% till 121 miljoner kronor (111). Kalendereffekten var positiv med 2 procentenheter.

Clas Ohlson, Mkr Q2-2021/2022 Konsensus Förändring mot konsensus Q2-2020/2021 Förändring
Nettoomsättning 2 117 2 036 4,0%
Rörelseresultat 204 165 23,6% 148 37,8%
Rörelsemarginal 9,6% 7,8% 7,3%
Nettoresultat 148 105 41,0%

Konsensusdata från Bloomberg

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.