Clas Ohlsons onlineförsäljning ökade mer än väntat

Hemfixarkedjan Clas Ohlson försäljning i september ökade 6% till 667 miljoner kronor (629). Den organiska försäljningen ökade med 5%, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
Clas Ohlson
Clas Ohlson har butiker i Sverige (98 st), Norge (96 st) och Finland (38 st). Koncernen omsätter över 10 miljarder kronor och sysselsätter motsvarande knappa 3 000 heltidstjänster.
“Kundtrafiken till våra butiker har återhämtat sig något under september men är alltjämt lägre än under 2020. Trots detta nådde vi under månaden en total försäljningsökning om sex procent samtidigt som vår försäljning online ökade med 61%. Vi ser fortsatt störningar i den globala logistikkedjan men vi har haft en välbalanserad lagernivå under perioden genom att arbeta med sådant vi själva kan påverka. Detta arbete fortsätter när vi nu förbereder oss inför den kommande julhandeln”, kommenterar vd Kristofer Tonström.

Försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta ökade med 5%. Onlineförsäljningen ökade samtidigt med 61% till 68 miljoner kronor (42). Vid periodens utgång hade Clas Ohlson 228 butiker (228).

Under maj-september har försäljningen ökat med 1% till 3 434 miljoner kronor, med en organisk tillväxt på 1%. Onlineförsäljningen ökade med 26% till 345 miljoner kronor.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.