Dags att anmäla nya till 33-listan
Startup-scenen i Sverige är hetare än någonsin. Ett exempel är Cellink i Göteborg. Bolaget utvecklar 3d-bioprintare som använder biobläck med levande celler, vilket gör det möjligt att printa vävnader där brosk- och hudceller trivs.
Cellink har gjort en rekordsnabb resa och har i dag tolv anställda. På ett år har bolaget gått från att bara ha en prototyp och noll kunder, till att ha sålt 75 skrivare till universitet i över 25 länder. Skrivarna – som finns i två modeller som kostar cirka 44 000 och 89 000 kronor – används bland annat för att testa mediciner på utskrivna vävnader.
– Allt började med 33-listan för oss. Vi har kommit in på marknaden väldigt snabbt och märker att det är lätt för forskarna att ta till sig vår plattform, säger vd:n Erik Gatenholm.
Det råder en febril men fokuserad aktivitet i lokalerna på Sahlgrenska Science Park. I verkstaden – fylld med kablar, verktyg och andra komponenter – monteras i dagsläget tre till fem skrivare i veckan.
Nu är planen att skala upp tempot. För att finansiera investeringen ska bolaget noteras på First North-listan nu i november, och tar då in 23 miljoner kronor inklusive emissionskostnader. Det nya kapitalet ska användas till att vidareutveckla skrivarna och bläcket, men också till att förhoppningsvis kunna nå en ny marknad: Industrin – och då i synnerhet läkemedels- och kosmetikaföretag.
– Företag är intresserade av att investera i teknologi som kan skapa mer försäljning. Vår skrivare kommer kunna spara dem både tid – och miljontals kronor i forskningskostnader, säger Erik Gatenholm.
Siktar ni på att göra samma snabba resa även inom industrin?
– Ja. Vi jobbar just nu för att få till samarbeten med stora företagspartners som har expertisen som behövs för att nå industrikunder. I läget vi befinner oss i är det viktigt att kunna bevisa för företagen att vi är seriösa och kan leverera.
– Och det har vi redan lyckats med i forskarvärlden, fyller Cellinks teknikchef Hector Martinez i.
En viktig pusselbit för att nå målen är utvecklingen av biobläcket och skrivarna. Just nu tar man fram andra generationens skrivare.
– Det jag kan säga är att nya generationer av skrivare ska bli mer automatiserade och lättanvända. Vår största kundgrupp är biologer och inte tekniker. Då är det viktigt att uppnå en hög grad av användarvänlighet, säger Hector Martinez.
Vävnadsexperten Martinez har dessutom fullt upp med att vidareutveckla biobläcket, som kostar omkring 900 kronor per patron. Målet är att ta fram ett slags portfölj med olika bläck för olika sorters vävnader.
– På sikt ska man kunna köpa bläck som är skräddarsytt för ben- eller hudceller, exempelvis.
Industrin är inte den enda nya marknad som Cellink vill slå sig in på – ett annat viktigt framtidsmål är att nå ut till världens gymnasieskolor. För att lyckas med det planerar Cellink att släppa en helt ny produkt: En något avskalad version av deras 3d-bioskrivare.
– Nya skrivaren kommer inte ha exakt samma funktionalitet som de dyrare, men klarar av att printa vävnader. Målet är att förändra hur man lär sig om biologi på gymnasienivå, säger Erik Gatenholm.
Skrivare ska färga plast
På inkubatorn Sten Center – inrymt i ett gammalt sjukhus ett stenkast från Chalmers i Göteborg – finns ett annat 3d-skrivarföretag som också står inför en viktig utmaning. Magicfirm Europé grundades 2013 av entreprenören Mats Moosberg, som drevs av att vilja lösa två problem: Att göra processen kring 3d-printning enklare med hjälp av automatisk kalibrering av skrivaren, samt att få bort de illaluktande ångor som uppstår vid printning. Frukten av det arbetet blev 3d-skrivaren Zyyx, släppt på hösten 2013.
– De flesta 3d-skrivare har undermåliga tekniska konstruktioner. Efter att ha löst problemen med kalibreringen och ångorna, började jag fundera på om det inte går att ta fram en 3d-printer som kan skriva ut i fullfärg, berättar Mats Moosberg.
Problemet visade sig dock vara betydligt svårare att lösa än vad han först trodde. Men nu – efter drygt ett års utveckling och oräkneliga arbetstimmar – har företaget en slutprodukt under utveckling som klarar av att printa i tusentals färger.
– Vi söker patent för lösningen nu, så jag kan inte berätta så mycket om tekniken. Men den bygger på en uppfinning som färgar in plasten som används vid utskriften. Det här har potential att förändra 3d-skrivarbranschen. Vår skrivare kommer att kosta runt 65 000 kronor. Är du en proffsanvändare som jobbar med industridesign tror vi att det här blir ett givet alternativ till dagens skrivare som kostar 30 000 kronor, men bara klarar av enfärgade utskrifter.
Bolaget siktar på produktionsstart om ett år.
Hur ska ni lyckas med det?
– Det blir möjligt genom att bland annat återanvända mycket teknik som vi använder i dag. Målet är att omsätta 70–90 miljoner kronor under 2019, med den nya produkten ute nästa år, säger Anders Johansson, sälj- och marknadschef.
Ni har många konkurrenter. Hur ska ni sticka ut i bruset?
– Vi är övertygade om att tekniken kommer att skapa en buzz kring skrivaren. Sedan arbetar vi med att utöka återförsäljarnätet i Europa och USA. Det är viktigt för att lyckas, säger Mats Moosberg.
pengar till solprojekt
En våning upp på Stena Center sitter Göteborgsstartupen Trine. Bolaget har tagit fram en investeringsplattform för privatpersoner som vill ge mikrolån till solenergiprojekt i utvecklingsländer.
Bolaget drivs av Sam Manaberi, som tidigare bland annat arbetat för Bosch som ansvarig för en solenergisatsning i Nordamerika. Efter att ha flyttat hem till Göteborg bestämde han sig för att ägna ett år åt att starta eget inom området impact investment, som handlar om investeringar som görs i syfte att förändra samhället.
– Jag kan solenergi och finansbiten. En av fem på planeten lever utan el i dag. Solenergi är skalbar, digital och framför allt billigare för dessa människor än både diesel och fotogen.
Trines affärsidé är att scouta efter intressanta solenergiprojekt världen över. På startupens sajt kan potentiella investerare sedan läsa om detaljer och risker i dessa projekt, hur många som förväntas påverkas – samt hur hög avkastningen väntas bli.
– Många vill investera större summor – runt 5 000–6 000 euro, men minimibeloppet är 25 euro. Vi tar 5 procent i avgift av solenergipartnern om vi lyckas finansiera projektet på vår plattform samt delar räntan hälften, hälften med våra investerare.
Det är inte Trine som installerar solcellerna och annan utrustning. Det sköts i stället av lokala entreprenörer – vilka först granskas så att man vet att de är seriösa och har erfarenheten som behövs, säger Manaberi.
– Vår kontroll av bolagen är oerhört viktig för att kunna garantera att projekten faktiskt kommer kunna lyckas.
Roboten lägger golv
I Linköping 27 mil bort har utvecklingen av autonoma system börjat ta fart. På inkubatorn Lead i Mjärdevi Science Park finns startupen Cbot, som siktar på att revolutionera byggbranschen med mobila seende robotar som arbetar på byggarbetsplatser. Cbots första produkt är en robot som kan lägga golvplattor helt automatiskt.
– Byggbranschen omsätter globalt drygt 3 000 miljarder dollar varje år, och är fortfarande till stor del manuell. Det ska Cbot ändra på, säger Robert Söderberg, en av fyra grundare.
Alla fyra grundarna har lång erfarenhet av att utveckla autonoma robotsystem för bland annat tillverkningsindustrin. Den nya maskinen är i grund och botten en mobil robot som kan plocka plattor från pall och sedan placera ut dem på en golvyta med hög precision.
– Golvläggningen har pekats ut som det första området att kunna automatiseras inom bygg. När vi tittade på vad andra tidigare försök fallerat på, handlade det till stor del om våra expertområden – datorseende, maskinintelligens och beröringsfri mätteknik, säger Fredrik Viksten, medgrundare.
Golvläggning är i dag både slitsamt – ett arbetslag transporterar i snitt 13 ton plattor per dag – och ställer relativt höga krav på personalen, vilket gör det svårt att få tag i folk.
Från och med februari kommer Cbot erbjuda en tjänst där man hyr ut maskin och operatör. Planen är att börja sälja en färdig produkt under fjärde kvartalet 2017.
– Vi kommer att göra en begränsad marknadsintroduktion tills systemet är testat och sedan vända oss till en internationell marknad. Vi är helt övertygade om att det här är en bransch som är redo att förändras, säger Robert Söderberg.
Håller koll på varorna
På startup-hubben Minc, belägen i Västra hamnen i Malmö, finns bolaget Batmetrics som också gör butiksanalyser, men med en helt annan metod. Bolaget, som grundades i juli 2015 och i dag har ett team på fem personer, har skapat ett verktyg som kan mäta hur kunderna interagerar med varorna i fysiska butiker.
För att lyckas med det använder Batmetrics en egen programvara och sensorer i form av rfid-taggar som placeras på varorna. Bolaget har tidigare genomfört två mindre test av tekniken, och i dagarna påbörjas ett mer omfattande test i köpcentret Triangeln, där runt 1 000 taggar ska placeras ut i en klädbutik.
– Målet är att kunna efterlikna vad Google Analytics gör för hemsidor, och exempelvis mäta om en konsument lyft upp en produkt och ställt tillbaka. På så sätt får våra användare data som visar vilka produkter som är mest populära på en yta, samt hur många minuter en kund i snitt behöver hålla i en vara för att det ska resultera i köp, säger Thomas Droben, vd på och grundare av Batmetrics.
Han har en bakgrund inom konceptutveckling och butiksdesign. Tanken med Batmetrics är att hitta en brygga mellan e-handeln och den fysiska handeln.
– Allt mer handlar om data i dag. Vi har tagit fram både hårdvaran och mjukvaran, och alla i företaget kan få egen inloggning. Det innebär att personalen kan se datan för sin egen butik, regionansvarig för alla butiker i regionen och landschefen för alla affärer i hela Sverige – ner på produktnivå.
Testet på Triangeln ska pågå i tre månader. Bolaget har också lämnat in en patentansökan för en ny teknik som ska öka tillförlitligheten genom att kombinera pixeligenkänning från kameror med rfid-sensorerna.
– Intresset är stort för vår teknik i USA och Europa, men vi kommer att fokusera på Norden de två första åren, säger Thomas Droben.
Skonsam bakteriedödare
Sista anhalten stoppet blir i Skellefteå, där startupen Biocool i vintras utsågs till 33-listans regionala vinnare för sin teknik att skonsamt döda bakterier. Sedan dess har bolaget fortsatt arbeta med att bygga en grund för fortsatt tillväxt för att kunna ta sig till nästa utvecklingssteg.
– Placeringen på 33-listan har gett flera positiva synergieffekter. För att nämna något så stärker den vår legitimitet och fungerar som en kvalitetsstämpel, säger Maria Forsséll, vd för Biocool.
Nya rön visar att Biocool kan ge effekt vid akne-behandling. Är det ett område ni vill slå er in på?
– För oss är forskning och utveckling hela tiden en parallell process som pågår, och akne är ett sådant område. Vi planerar fortsatt arbete inom området, vilket känns jättespännande.
Text: Kalle Wiklund
Datum att hålla koll på
Datum för 33-listans turné 2017:
Linköping, 7 februari.
Umeå, 8 februari.
Göteborg, 14 mars.
Malmö, 15 mars.
Final – Stockholm, 4 april.
För att vara med på 33-listan krävs att företaget:
Är baserat på en innovation.
Är max sju år, det vill säga startat 2010 eller senare.
Ej är noterat på någon form av handelsplats.
Ej har varit med på 33-listan fler än tre gånger tidigare.
Vill du nominera ett företag? Gå in på: nyteknik.se/startup/33-listan/nominera
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.