Därför måste du lära dig dra en bra historia

All Marketers are Liars: The Power of Telling Authentic Stories in a Low-Trust World. Seth Godin, Reed Elsevier, 2005.

Europeiska organisationsforskare har i över tio år intresserat sig för begreppen storytelling eller narrativ. Sverige har en internationell profil på området i Barbara Czarniawska som är professor i Göteborg. En av poängerna med forskningen är att visa hur centrala berättelser och berättande kan vara för att hålla samman företag och för att marknadsföra produkter och tjänster. Inspirationen till forskningen har kommit från ämnen som antropologi och litteraturvetenskap.

Den senaste tiden har ämnet uppmärksammats och vunnit en publik långt utanför de akademiska väggarna. Storytelling har blivit modernt, och många av dem som tidigare talade om företagskultur, reklam och kampanjer talar nu om säljande stories och bärande berättelser.

Hur berättelser vunnit inträde på den mer publika arenan visas tydligt i Seth Godins nyutkomna All Marketers Are Liars: The Power of Telling Authentic Stories in a Low-Trust World. Boken har raskt vunnit stor popularitet, möjligen för att hans poäng är så tydlig, kanske till och med övertydlig. Den är att människor inte köper produkter eller tjänster, de köper berättelser. Godin hävdar att vår tillit till företag och gamla auktoriteter är låg, men att vi vill och kan förföras av en god berättelse.

Boken svämmar över av exempel på hur konsumenter köper berättelser om varumärken och berättelser om sig själva – helt enkelt hur samtidsmänniskor bygger sin identitet.
Som exemplet när de köper en ruggigt dyr Porsche Cayenne i stället för en lite mindre ruggigt dyr Volkswagen Touareg som i många avseenden är samma bil. Eller att de inte köper ett enskilt hus i ett visst område utan en berättelse om området. Eller att de inte köper en liten mp3-spelare utan hela “storyn” om Apple. Godin trycker hårt på att politiska idéer, böcker, företagsledare, ja det mesta, kan säljas med hjälp av övertygande berättelser.

Godin beskriver hur en säljbar story byggs upp. Den skall innehålla ett löfte, vara trovärdig, subtil, ha en väldefinierad mottagare, vara väl sammansatt, enkel att kommunicera och framför allt, stämma överens med vad vi redan vet. Den behöver alltså inte komma med något nytt, det viktigaste är att människor känner igen sig och förstår att berättelsen har en innebörd. Det kanske mest intressanta, och också det som undertiteln anspelar på, är att berättelsen absolut inte måste vara sann, men den skall vara autentisk. Två aspekter som ter sig lika, men inte är de samma.

Boken skulle kunna karaktäriseras som en lättviktare, men en av förtjänsterna med böcker som denna är att de väcker intresset för berättande i organisationer och kanske kan få fler att fördjupa sig i det högst relevanta ämnet. Den som läser Godins bok kommer säkert att känna igen idéerna, följa resonemanget, och bli övertygad om budskapet eftersom berättelsen är konsistent uppbyggd.

Därmed inte sagt att det som står där är sant. Boken är alltså i sig en illustration av det budskap som författaren försöker att förmedla, och det extra tyngd åt slutsatserna. Läs alltså gärna boken, men utan andra förväntningar än att det är en bra story.

Lars Strannegård
___________________

Lagom mycket kriminalitet. Nils Christie, Natur och Kultur 2005.
Går du över gränsen? Vilka oönskade handlingar vill vi egentligen kriminalisera? Det undrar den norske professorn i kriminologi Nils Christie i den här nyutkomna boken. Boken kan vara bra att läsa som filosofiskt stöd för den som vill ge sig in i debatten om till exempel ekonomisk brottslighet. Christies tes är att kriminalitet inte finns. Det finns bara olika handlingar, som ges olika betydelse och innebörd beroende på var och när de utförs. Onda handlingar behöver inte nödvändigtvis vara kriminella och vice versa. Christie vill veta varför handlingar som uppfattas som oönskade i samhället ökar respektive minskar. Han vill också ta reda på hur förekomsten av dessa handlingar kan påverkas. Även om boken inte i någon större utsträckning tar upp så kallade manschettbrott, så gäller frågeställningarna även dessa i allra högsta grad.
KD
_________________________

Mediated: The Hidden Effects of the Media on You and Your World. Thomas de Zengotita, Bloomsbury 2005.
Något för bloggdebatten? Intresserad av populärkulturella fenomen som dokusåpor och bloggar? Då kan den här boken vara något. Inte för att den specifikt diskuterar just dessa två fenomen, utan för att den tar ett mycket bredare grepp. Den amerikanske professorn Thomas de Zengotita kommer kanske inte med några revolutionerande slutsatser: Han håller sig till dem som anser att medierna är scenen och att vi alla i allt högre utsträckning ser oss som aktörer på den arenan. Så länge medierna sätter oss i centrum, kommer vi att sätta oss själva i centrum, hävdar han. Zengotita analyserar främst genom att berätta anekdoter. Det är en teknik som i sin tur får läsaren att själv reflektera över hur modern
KD

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.