Det sluttande planet

Volkswagen-gate består sannolikt av ungefär samma ingredienser som liknande skandaler i historien.VW:s koncernchef Martin Winterkorn har avgått, men lovat att samarbeta med myndigheterna.

Hur kunde världens näst största bilkoncern sätta sitt rykte, ja hela sin framtid, på spel med ett simpelt bedrägeri? I synnerhet som risken för upptäckt var långt ifrån försumbar. För att slutgiltigt svara på den frågan krävs sannolikt en omfattande brottsutredning. Men baserat på tillgängliga uppgifter går det redan nu att skapa en ­hypotes.

Att expandera i USA har varit ett hett efterlängtat mål för Volkswagen, som endast har två procent av marknaden i landet. Tre procent av bilarna i USA har dieselmotorer, jämfört med hälften i Europa. Så sent som i våras tog VW upp kampen för att gå om Toyota och bli störst i världen. Det skulle kunna gå genom att lyckas sälja den europeiska ”miljödieseln” på den amerikanska marknaden. Konceptet miljödiesel bygger på att motorn är mer bränslesnål än en bensinmotor och därmed ger lägre koldioxidutsläpp. I Europa premieras detta medan utsläppen av den mer hälsofarliga kvävoxiden anses mindre viktiga. I USA är det tvärtom. Bensinmotorerna där utrustades redan på 1970-talet med katalysatorer som håller nere kväveoxid­utsläppen.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Carnegie Fonder
Annons från VECKANS FÖRETAG
Annons från Invesco