Autoliv
Autoliv-toppen: ”Fokus ligger på att ge likviditet till aktieägarna”
Framåt ska hans bolag satsa på:
✔ Ökat aktieägarvärde: "Starkt fokus"
✔ Kina och Asien
✔ AI: "När bilarna blir mer intelligenta..."

Autoliv är marknadsledande med 44% av fordonssäkerhetsmarknaden globalt. VD Mikael Bratt skulle inte tacka nej till att bli ännu större, men priset får inte vara för högt.
“Att växa hälsosamt lönsamhetsmässigt är viktigare än att gå till 50%”, säger VD när Affärsvärlden träffar honom.
Innan Mikael Bratt tillträdde som VD för Autoliv 2018 hade han varit på Volvo i närmare 30 år.
Men om det är 10, 20 eller 30 år som gäller för Bratt på Autoliv återstår att se.
“Jag tittar inte på någon kalender. Autoliv har en väldigt tydlig väg framåt och tydliga mål så det är det vi vill leverera mot.”
Tydlig väg framåt. Men efterfrågan på säkerhetsprodukter drivs också av externa faktorer – som striktare regleringar och teknikskiften i bilindustrin.
“Det är otroligt mycket som hänt på bara några decennier, en mans ålder egentligen. Om du går tillbaka några år fanns nästan inga regler, bara stumma bälten i framsätet ungefär. När jag växte upp klättrade barn omkring i baksätet helt fritt”, säger Bratt.

Idag har Autoliv till och med krockkuddar utanpå bilarna för fotgängare.
“Det ska bli självfinansierat”
Stundtals har även aktieägare behövt krockkuddar och svängningarna i kursen har varit rejäla. Under pandemin rasade aktien och Bratt fick utstå kritik för bolagets svaga marginaler. Sedan dess har utvecklingen förbättrats.
Aktien har gått sämre än OMXS30 i år och är upp 2%, på ett års sikt har Autolivs aktie backat 8%. Sett till kursutvecklingen senaste 3 åren är aktien dock upp 40%, i jämförelse med OMXs30 som bara är upp 29% under samma tidsperiod.
Under Autolivs kapitalmarknadsdag i början på juni lanserades ett återköpsprogram på upp till 2,5 mdr USD som gäller till och med 31 december 2029. Dessutom ökade man kvartalsutdelningen med 21% till 0,85 USD per aktie.
Något som storägare tidigare har efterfrågat.
“Det ökar aktieägarvärdet på det sättet att vi kommer kunna fortsätta leverera på vårat commitment här att ha ett starkt fokus på att ge tillbaka likviditet till våra aktieägare”, säger Bratt.
Största ägaren Cevians grundare Christer Gardell säger att återköpsprogrammet har deras fulla stöd i en intervju med Affärsvärlden.
“Jag ser återköpsprogrammet som ett styrkebesked. Dessutom är det väldigt attraktivt och värdeskapande att köpa tillbaka aktier när värderingen är väldigt låg och balansräkningen och kassaflödet väldigt starkt”, säger Christer Gardell.
Autolivs tio största ägare
Ägare | Värde (MSEK) | Röster och kapital | |
1 | Cevian Capital | 9 795 | 11,60% |
2 | BlackRock | 5 215 | 6,20% |
3 | Alecta Tjänstepension | 4 944 | 5,60% |
4 | Fidelity Investments (FMR) | 3 856 | 4,60% |
5 | Autoliv | 2 861 | 3,40% |
6 | T. Rowe Price | 2 728 | 3,20% |
7 | Swedbank Robur Fonder | 2 792 | 3,20% |
8 | Handelsbanken Fonder | 2 628 | 3,10% |
9 | Fidelity International (FIL) | 2 421 | 2,80% |
10 | Vanguard | 2 235 | 2,50% |
Källa: Holdings
I samband med detta valde Autoliv också att sätta ett skuldsättningsmål, som i nettoskuld i förhållande till justerat ebitda-resultat inte ska vara högre än 1,5 gånger.
Capex väntas normaliseras till en nivå lägre än 5% av försäljningen, samtidigt som automatisering och produktion ska öka. De senaste åren har capex legat runt 5,5% av försäljningen.
“Vi har ju sagt tidigare runt 5% capex of sales. Nu säger vi under 5%. Vi bedömer att det ändå räcker för att göra det som behöver göras för att fortsätta ha ett konkurrenskraftigt footprint”, säger Bratt.
Hur ska det gå ihop?
“Det ska bli självfinansierat. Vi har ökat upp vår R&I-aktivitet och innovationsförmåga med de förbättringar vi har gjort i organisationen så det tänkte vi fortsätta med.”
Autoliv ser AI som en möjlighet att förbättra produktiviteten. Och när bilar blir allt smartare, så lär också kraven på Autoliv öka.
“När bilarna blir mer intelligenta ökar kraven på att våra produkter också måste bli det. Men i grund och botten förändras inte vår affärsmodell som sådan, utan det är mer att förbättra vår värdekedja och vårt produkterbjudande.”
Men de frågor som upptar mest av VD:s tid så är det snarare fokus att växa affären inom annat än deras lättviktslösningar,
“Vi har ju en marknadsandel idag som är runt 45% som vi har att förhålla oss till och försvara naturligtvis. Samtidigt vill vi bygga ytterligare möjligheter kring vad vi då kallar för MSS, Mobility Safety Solutions.”
Vägen till tillväxt går via Kina
Under pandemin var jag jättekritisk mot Autolivs marginaler. Jag tycker att man ser en jättestor skillnad. Är det Kina du ser som den stora tillväxtmotorn?
“Det är Kina och Asien där vi ser att bilproduktionen och säkerhetsinnehållet i bilar kommer öka mycket. Jag förväntar mig att vi kommer ha perioder ovanför nuvarande marginalnivåer på grund av att vi har ersättningsbehov och det ser vi positivt på. Vi behöver bara lite stabilitet i världen runt oss. Men under tiden så jobbar vi på, vilket positionerar oss väl för framtiden“
“Vi har den tillväxtkapacitet som behövs”, säger Mikael Bratt och lyfter att de investerat mycket i Asien för att öka kompetensen. Dessutom är samarbete a och o.
“Jag tror att partnerskap generellt sett blir väldigt viktigt i framtiden. Du får så mycket mer kopplingar mellan olika expertområden som du inte kan eller bör säkerställa själv”, säger Bratt.
Ett exempel på partnerskap är det som Autoliv har med kinesiska Xpeng. Bolagen har redan idag flera projekt och omfattningen på samarbetet växer.
“Vi jobbar med många av bolagen för att hitta lösningar för framtida bilar, produkter som ännu inte är definierade inför lansering, vilket gör att vi är med tidigt i processen. “
Xpengs representanter som var på plats under Autolivs kapitalmarknadsdag säger att samarbetet med Autoliv är deras “viktigaste”.
“Vänskapen mellan våra bolag kommer att fortsätta. För det första växer projektens omfattning. För det andra utvecklar vi på Xpeng många nya tekniker för elbilar, till exempel självkörning och nya typer av bilkupéer”, säger Xpengs representanter till Afv.

Nya tekniker ger nya utmaningar och Xpeng lyfter fram att till exempel nya säten påverkar airbagens funktion.
“Globalisering handlar inte bara om samarbeten, utan också om teknik, regelverk och andra globala utmaningar. Det är en viktig del av vårt samarbete, som vi tror kommer fortsätta växa framöver. Samarbetet är redan starkt. Och som nämnts tidigare – det gäller också utveckling av nya teknologier”, säger Xpengs representant och fortsätter:
“Vår framtida internationalisering bygger mycket på stödet vi får från dem. Och eftersom Xpeng är på väg att bli en global aktör, blir Autolivs roll ännu viktigare framöver.”
Läs mer:
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.