Fettfabrikören

Aarhus Karlshamns nytillträdde vd Arne Frank är industrialisten som ska få fart på fettföretaget. Hans hemliga vapen är en ersättare till kakaosmör.

Vi använder Aarhus Karlshamns produkter flera gånger per dag, oftast utan att veta om det. Det handlar om allt från hudkräm till kebabsås och chokladpraliner. I en vanlig livsmedelsaffär innehåller nästan hälften av de förpackade varorna vegetabiliska oljor. Men trots positionen som världsledande tillverkare av specialfetter och ett av Skånes största börsbolag är Aarhus Karlshamn en riktig doldis, en roll som i och för sig delas med andra underleverantörer.

Aarhus Karlshamns vd Arne Frank tillträdde för en månad sedan och ger sin första större intervju på företagets huvudkontor i Malmö, strategiskt placerat mellan huvudverksamheterna i danska Aarhus och blekingska Karlshamn. Nära också till Kastrup för resor till bolagets kontor och produktionsanläggningar runt om i världen. Utsikten från tionde våningen i World Trade Center, granne med Turning Torso, är slående. I fjärran försvinner Öresundsbron in i soldiset och långt där nere pilar båtar över Sundet.

Arne Frank har en lång karriär som industrialist i bagaget. Han har bland annat varit vd för TAC som gör teknisk utrustning till fastigheter och är ett dotterbolag till Schneider Electric, ett av Frankrikes största företag. Han var också med i Schneider Electrics koncernledning under många år. 2008 bestämde han sig för att sluta med operativa jobb och bli styrelseproffs. Och så blev det, bland annat som ledamot i Nibe, ordförande i Carl Zeiss Vision och dito i Ratosdottern Contex. Och när erbjudandet plötsligt kom från Aarhus Karlshamn var hans första tanke:

“Aarhus Karlshamn, vad är det? Vegetabiliska oljor och fetter, vad är det?”

– Det var okänt för mig, men det är alltid spännande med något nytt. När jag började sätta mig in bolaget frågade jag mig själv hur intressant det är med vegetabiliska fetter på en skala från ett till tio. Men efterhand som jag tittade såg jag fler och fler mycket intressanta aspekter på verksamheten. Jag reflekterade noga – men det var inget svårt beslut, säger Arne Frank.

Arne Frank vill prata sak, inte person, det gör han klart från början. Han svarar trots allt på frågan hur det kändes att bli vd för ett börsföretag.

– Det här är en intressant verksamhet, vi har oerhört många möjligheter och utmaningar framför oss. Oberoende av ägarform är jag här för att göra ett gott industriellt arbete och skapa värde för aktieägaren. Om det är ett börsnoterat bolag eller inte kommer inte särskilt högt på listan över mina reflektioner över jobbet. Men visst är det ytterligare en dimension som också måste skötas bra, säger Arne Frank.

Noteringen betyder automatiskt större uppmärksamhet, inte minst från media.

– Det är ett av skälen till att jag föredrar verksamhetsrelaterade frågor och vill lyfta fram vad vi gör och presterar, det tycker jag är det allra viktigaste – oavsett ägarform. Sedan ska vi som börsnoterat bolag naturligtvis sköta oss korrekt.

Aarhus Karlshamn är resultatet av en fusion 2005 mellan Karlshamns Oljefabriker och danska Aarhus United. Två börsnoterade bolag som dessutom var bittra konkurrenter. Mannen bakom affären var Karlshamns huvudägare Melker Schörling som fortfarande, via det bolag som bär hans namn, äger 58 procent av BNS Holding som i sin tur är huvudägare med 40 procent av aktierna i AAK. Resterade del av holdingbolaget ägs av de danska intressenterna.

Arne Frank tycker att hans företrädare har gjort ett bra jobb med fusionen och med att skapa ett bolag. Samtidigt konstaterar han att fusionen har tagit mycket kraft från annat och krävt stor intern fokusering. Nu måste bolagets kraft i stället riktas utåt. För även om marknadspositionen är god och produktportföljen omfattande, så gäller det att välja rätt utvecklingsvägar och växa organiskt.

Aarhus Karlshamn är världsledande inom specialfetter och Arne Franks viktigaste uppgift är att förstärka marknadspositionen och därmed skapa ett större, bättre och lönsammare bolag. Som vd för TAC lyckades Arne Frank öka försäljningen från 100 miljoner euro till 2 miljarder. Nu vill aktiemarknaden gärna se en repris i Aarhus Karlshamn.

– Vi hade en fantastisk resa med TAC. Den berodde på stark organisk tillväxt baserad på unik teknologi och många framgångsrika tilläggsförvärv. Jag ska inte komma med några hurtfriska kommentarer om att vi ska göra om precis detta. Men vi ska försöka bygga så mycket vi kan genom lönsam organisk tillväxt och förhoppningsvis även tilläggsförvärv.

Dessutom ska produktiviteten förbättras, ett område där det enligt Arne Frank finns mycket kvar att göra. Nu pågår de två sista etapperna i besparingsprogrammet som ska minska kostnaderna med 500 miljoner kronor per år jämfört med kostnadsläget före fusionen 2005, planerat är 100 miljoner från slutet av 2010 och ytterligare 200 i och med utgången av 2011.

– Man kan tycka att det är rätt långt efter fusionen, men detta är i ganska hög utsträckning en processindustri vilket innebär att vissa saker inte går att ändra lika snabbt som i andra branscher. Men vi, som alla andra, har också ett tryck på oss att successivt förbättra produktiviteten, att göra saker enklare, bättre och snabbare.

Låt oss återvända till den organiska tillväxten. Det finns några samhällstrender som verkar i Aarhus Karlshamns riktning. En är att allt fler börjar få upp ögonen för onyttiga transfetter och mättade fetter och söker hälsosammare alternativ.

– Min första reaktion när jag började titta på Aarhus Karlshamn var att det där är väl lite yesterdays news. Men det är fortfarande mycket i fokus.

Sverige ligger faktiskt i framkant med att använda nyttigare fetter. I USA, Storbritannien och flera andra länder är det fortfarande lite av en nyhet. På sina håll planeras lagstiftning mot transfetter. Men det handlar inte bara om att undvika skadliga fetter utan även om att öka användningen av sådana som är bra för hälsan som de fleromättade varianterna Omega 3 och 6. Den framtida försäljningen påverkas också av samma resonemang som används för tillväxtmarknaderna där det finns en snabbt växande medelklass som konsumerar mer av det mesta, även nyttiga fetter.

Inte minst ökar chokladkonsumtionen i världen sakta men säkert. Något som är bra för Aarhus Karlshamns kanske mest omskrivna produkt: CBE, Cocoa Butter Equivalent, en ersättning för kakaosmör gjord av sheanötter. Produkten är billigare än originalet och uppges smaka lika bra. Som ett led i att övertyga konfektyrproducenterna om CBE:s förträfflighet har Aarhus Karlshamns tagit fram ett blindtest som Affärsvärldens utsända fick testa. Resultat? Vi kände ingen skillnad, vilket förstås också var poängen.

Det är heller ingen nackdel för Aarhus Karlshamn att kakaopriset stadigt är på väg uppåt. Kakaoträd är känsliga för väder och sjukdomar vilket gör det svårt att förutsäga skördarnas storlek och kvalitet. Dessutom tar det uppemot sju år innan ett nytt träd bär frukt. Inte konstigt att smöret blir dyrt. Det är ungefär som med råolja – efterfrågan växer snabbare än utbudet.

Däremot verkar chokladförsäljningen inte längre vara kontracyklisk, enligt resonemanget att folk tröstar sig med billiga nöjen i dåliga tider. För första gången minskade världens chokladkonsumtion under finanskrisen. En förklaring är att konjunkturen vände brant ned i Östeuropa, där folk är stora chokladkonsumenter, under 2009.

Tidigare var tillgången till sheanötter ett problem. De växer vilt i åtta länder i västra Afrika och tidigare var Aarhus Karlshamn beroende av de lokala uppköparnas goda vilja. Efter några ordentliga bakslag har bolaget byggt en egen lokal organisation med runt 200 anställda. Något som har förbättrat tillgången till den viktiga råvaran. Nu är situationen under kontroll och det finns till och med lite mer i lager än vad som behövs.

Marknaden för vegetabiliska oljor domineras av tre aktörer, Cargill, ADM och Bunge. Sedan finns det tre medelstora företag som är inriktade på specialfetter, varav Aarhus Karlshamn är störst. Att välja spåret med specialisering ger också avtryck i form av högre marginaler. Som i all annan verksamhet är det lönsammare att sälja mer förädlade produkter. Skillnaden mellan vanliga oljor och specialprodukterna är att det krävs mer kvalificerad raffinering, specialprodukterna har speciella funktioner och det görs ofta noga avvägda blandningar för att få fram bästa möjliga egenskaper. Och även om ordet blends får tanken att söka sig till whisky så är det här olika blandningar av raps-, solros-, oliv-, palm- och kokosolja som avses.

– Vi arbetar med alla råvaror som finns, vilket också är en konkurrensfördel, säger Arne Frank.

Just palmolja har varit på tapeten på grund av dess negativa miljöpåverkan, genom avverkning av regnskog. Lösningen är att hitta en sätt att producera och minska den negativa miljöpåverkan. Bolaget var också först i världen med att certifiera palmolja, ungefär som tidigare gjorts med miljövänlig el.

– Det är viktigt att vi tar vårt ansvar, men det är också en kommersiell fördel att vi ligger i täten när det gäller hållbarhetsfrågorna.

För aktieägare och andra som följer Aarhus Karlshamns utveckling kan det ibland vara knepigt att lista ut hur det egentligen går beroende på de redovisningsregler som måste användas för terminssäkringar av råvaror, ändringar i lagervärden och omräkningsdifferenser för utländska valutor. Men även om rapporteringen har blivit avsevärt bättre senaste året, så kan det finnas utrymme för att förbättra informationen till marknaden ännu ett steg.

– Jag tror att du är inne på något viktigt, för ingen vill investera i något som man inte förstår. Men det där med hedgarna är inte särskilt komplicerat. Det är egentligen bara palmoljan som handlas till världsmarknadspris och kan röra sig ganska kraftigt på kort tid.

Anledningen till att säkringarna görs är att Aarhus Karlshamn inte vill ta några onödiga risker. Det vill säga riskera att priset på palmoljan rör sig åt fel håll under den tid som löper mellan det att Aarhus Karlshamn har gjort upp om priset med sina egna kunder och oljan köps in.

Arne Frank menar att en förklaring till att marknaden har svårt att förstå sig på Aarhus Karlshamn är att det inte finns några andra börsnoterade jämförbara svenska bolag. På andra sidan Sundet finns betydligt större vana att analysera bolag som tillverkar insatsvaror till livsmedelsindustrin, som Christian Hansen Holding, Danisco och Novozymes. Investerare och analytiker som är vana vid att följa den här typen av bolag har lättare att förstå Aarhus Karlshamn.

– Det som är mest udda med oss är att vi inte är ett bolag som man kan följa genom att titta på omsättningen, eller på rörelsemarginalen. Man måste titta på det absoluta rörelseresultatet, ebit, resultat per kilo och andra nyckeltal än man normalt sett gör.

Konsekvensen av att Aarhus Karlshamns rapporter stundtals är svårtolkade är att aktiekursen ibland rör sig mer än vad som är motiverat i samband med publicering av siffrorna.

– Vi har ambitionen att bli mer konkreta i vår information, vidareutveckla IR-verksamheten så att det blir lite lättare att förstå, och ytterst måste vi prestera stabila resultat över tiden.

Precis. Det gäller att smörja marknaden.

Bilracing med sonen

Ålder: 52 år, född 1958.

Utbildning: Civilingenjör i industriell ekonomi, Linköpings Tekniska Högskola.

Karriär: 1991-99 olika positioner inom Schneider Electric, 1999-2008 koncernchef TAC, 2006-2008 medlem i Schneider Electrics koncernledning, 2008-2010 styrelseordförande i Carl Zeiss Vision och Contex. 2010 vd Aarhus Karlshamn.

Bor: Malmö.

Familj: Fru och två barn.

Styrelseuppdrag: Alfa Laval och Contex.

Fritid: Reser mycket i jobbet, resten av tiden går åt till familjen och till att hålla sig lite grann i form samt bilracing tillsammans med sonen.

Aarhus Karlshamn

Aarhus Karlshamn är världsledande leverantör av vegetabiliska specialfetter. Kunderna finns bland såväl stora globala livsmedelsproducenter som lokala bagerier. Verksamheten är indelad i tre affärsområden där ingredienser till livsmedel är det största och svarade för 62 procent av försäljningen och drygt hälften av bearbetningsersättningen i fjol. Det senare är ett nyckeltal som mäter hur mycket bolaget tjänar på förädling av råvaran, det vill säga skillnaden mellan försäljningspris och råvarukostnad. Produktportföljen omfattar allt från vanlig matolja till specialprodukter som mjölkfettsersättning, kolesterolsänkare och bröstmjölksersättning.

Det andra stora affärsområdet är inriktat på vegetabiliska fetter som används för att ersätta kakaosmör i choklad och kosmetika. Här är lönsamheten högre och affärsområdet svarade för mer än 40 procent av bearbetningsersättningen, men bara 29 procent av försäljningen. Dessutom finns det ytterligare ett affärsområde, som säljer fett som till exempel kan användas för att smörja maskiner, göra stearinljus eller mata kor med.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Nordic Bridge Fund