19 november 2021 10:07

Kartläggning: Män från medelklass styr på börsen

Man, 60-talist, uppväxt i medelklass i Storstockholm med en examen från KTH eller Handelshögskolan. Så ser standardmodell A ut för toppcheferna på börsen.

Peter ”Pirre” Wallenberg ska ha föredragit VD:ar med en arbetarbakgrund, personer som inte fått saker serverade på silverfat och därför hade ett starkare driv. Kanske hade det också något att göra med hans egen ställning som något av en underdog i familjen. Han sågs ju som totalt oduglig av sin far, Marcus Wallenberg, men fick med tiden sin revansch. Fakta är i alla fall att flera av de tyngsta direktörerna i Wallenbergsfären under ”Pirres” tid (han tog över 1982 efter faderns död ) kom från så kallad ”enkel bakgrund”. Här fanns Astrachefen Håkan Mogren, snickarson från Nacka, gruvarbetarsonen Lars Ramqvist, VD på Ericsson och Lars-Åke Helgesson, VD på Stora, vars pappa var fiskare. Konstrasten mot tidigare var så stor att Affärsvärlden 1998 hade rubriken ”Folkhemmets söner har tagit över”. Man jämförde med 1968, då toppcheferna präglades av namn som Kurt-Allan Belfrage, VD för Atlas Copco och son till en börschef, Volvo-chefen Gunnar Engellau, fadern advokat, och jägmästarsonen Curt Nicolin, VD på Asea.

När Affärsvärlden 23 år senare granskar social bakgrund hos cheferna i OMXS 30 (29 bolag, Atlas Copco har A- och B-aktier med) så ligger rubriken ”Medelklassen styr” närmast. En annan möjlig slutsats är att behovet av integritet har ökat, 22 VD:ar (76% av populationen) finns med i form av pappa och mammas yrken. Några av dessa under förutsättning att resultatet bara redovisas på aggregerad nivå. Hälften av 22 kan kategoriseras som medelklass. En disparat medelklass. Här ryms till exempel SEB-chefen Johan Torgeby, uppväxt i skånska Åhus med en pappa som var pastor och mamma som var barnmorska.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här