Kollegorna snor mina idéer

Veckans frågeställare gillar att lösa problem och hitta kreativa sätt att öka lönsamheten - men inte att andra tar åt sig äran av förslagen. Gunilla Arhén föreslår ett sätt att hantera problemet och pekar på att frågeställaren verkar ha goda ledaregenskaper.

FRÅGA:

Jag är anställd som en typ av kreativ controller i ett ganska stort företag. Mitt ansvar är att kontrollera att olika försäljningsenheter i verksamheten fungerar korrekt och gärna komma med förslag till hur lönsamheten kan öka. Vi är några som har samma tjänster men med ansvar för olika regioner. Som nyanställd talade jag mycket med mina kollegor för att bolla idéer, lära av dem och själv bidra med nya tankar. Efter en tid märkte jag att mina idéer presenterades för vår chef, men då presenterades de som min kollegas idéer. Några förslag var riktigt bra, relativt enkla att genomföra och de bidrog till ökad lönsamhet. Visst var jag glad att bidra till förbättringar, men jag hade uppskattat att få någon erkänsla för mitt bidrag. I stället fick min kollega både beröm och löneförhöjning. När jag påpekade min delaktighet i flera förslag för både min chef och min kollega såg de båda frågande ut. Som om jag försökte ta åt mig äran för någon annans jobb.

Jag trivs bäst i en öppen miljö där alla kan tala med varandra. Som det är nu är jag osäker på vad jag egentligen kan säga till mina kollegor. Tycker du att jag kan ta upp detta problem på något annat sätt? Eller har du något annat förslag hur jag ska göra?

“Inte lika roligt att gå till jobbet längre”

SVAR:

En svår balansgång att gå och en viktig lärdom att få. Människor vill bli sedda och få positiv respons. Och en del är fräckare än andra Samtidigt är det viktigt med medarbetare som inte är ensamvargar och som fungerar bra i team, något som verkar gälla dig.

Två frågor: Får du nya idéer när du pratar med andra? I sådana fall – försök finna kompletterande samtalspartners utanför företaget. Inventera de olika nätverk du har.

Hur har du hittills presenterat olika idéer på företaget?

Några tips, presentera dina förslag när fler personer deltar. Jag antar att ni har någon form av avdelningsmöten. Gör ett enkelt material som presenterar dina tankar och ditt förslag. Se till att ditt namn och datum finns på alla papper. Efter mötet kan du skicka några förtydliganden eller summeringar på mail till de viktigaste personerna. Skapa gärna och bjud in till fortsatta diskussioner för att utveckla idén vidare.

Är det viktiga områden där du känner att du har kommit fram till något avgörande för att till exempel förbättra försäljningsarbetet – då föreslår jag att du först diskuterar detta med din chef i ett enskilt möte.

Sök tillfälle att samtala med dina kollegor före beslutsmötena. Hänvisa till era samtal när du lägger fram informationen, så de känner sig ihågkomna och delaktiga. Annars finns risken att de upplever samma känslor som du beskriver – de har ju gett dig av sin erfarenhet som de säkert arbetat hårt för att få.

Sist men inte minst – ditt sätt att arbeta är ett bevis på goda ledaregenskaper, att ha förmågan att skapa en lärande organisation med delaktighet och engagemang är mycket viktigt framför allt inom tjänste- och serviceindustrin. Lycka till!

GUNILLA ARHÉN – civilekonom, vd för och grundare av chefsutvecklings- och mentorprogrammet Ruter Dam samt delägare i Enhancer Consulting. Gunilla Arhén föreläser om karriärfrågor och ger individuell karriärcoachning åt personer inom näringslivet. Författare till fem böcker, den senaste heter “Karriär – råd för navigering i maktens labyrinter”.

Har du en fråga till Gunilla Arhén – mejla till: karriärcoach@affarsvarlden.se

(Alla publicerade frågeställare är anonyma.)

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.